Waarom staan in Italie bij de druivenwijngaarden rozen geplant?

Het viel mij op dat aan het einde van elke rij druivenplanten, één rozenstruik staat geplant. Deze struiken dragen óf rode óf witte rozen.
Wordt dit misschien gebruikt als indicatie voor de druivensoort, of is het gewwon versierinig?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.9K

Het beste antwoord

Veel wijnbouwers hebben rozen rond de wijnhaard geplant omdat de roos net iets bevattelijker is voor meeldauw (een schimmel). Rozen pakken die eerder op, en waarschuwen zo de wijnbouwer voor oprukkende meeldauw, een dag of tien voor de druiven aan de beurt zijn, en dat stelt ze in staat tijdig maatregelen te nemen.

Toegevoegd na 11 minuten:
Wijnhaard moet zijn wijngaard natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Dit is het juiste antwoord. Gebeurt overigens niet alleen in Italië, maar ook in Spanje, Portugal, Frankrijk, enz.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1
Je was me net voor.