Waarom hoofdpijn?

Waarom heb je de dag nadat je alcohol gedronken hebt hoofdpijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
1.3K

Antwoorden (5)

alcohol onttrekt vocht uit je lichaam en vernauwd de bloedvaten daar kun je hoofdpijn van krijgen .
http://nl.wikipedia.org/wiki/Kater_(alcohol)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Alcohol stimuleert de vochtafscheiding. U verliest meer vocht dan u tot u neemt. Dit kan de hersenvloeistof benadelen. Hierdoor kunnen uw hersenen, die normaal gesproken omgeven worden door vocht, gevoelig worden voor beweging waardoor hoofdpijn ontstaat.
Alcohol wordt afgebroken door de lever. Daarbij ontstaat een giftige stof (aceetaldehyde) die op zijn beurt ook weer afgebroken moet worden. Deze giftige stof zorgt ervoor dat je misselijk wordt en hoofdpijn krijgt.
Bij de bereiding van alcohol (chemische naam: ethyl -alcohol) ontstaan in zeer kleine hoeveelheden de zogenaamde foezelalcoholen. Ze zijn giftig en worden langzamer afgebroken dan gewone alcohol waardoor ze de volgende dag nog nawerken. Ook de foezelalcoholen zorgen voor het katereffect.
Voor mensen die lijden aan migraine, heeft alcohol een negatieve invloed door de vaatverwijdende werking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jammer van de directe copy-paste.. een eigen antwoord was veel mooier.
Dit komt door 2 dingen:

1. Een verstoring in de vochtbalans van je lichaam (alcohol werkt vochtafdrijvend) (drink daarom lekker een liter water aan het einde van de avond / voor je naar bed gaat)

2. Chemische stoffen die in het alcoholische drankje zitten (vind je hoofd niet leuk... niets aan te doen behalve matigen)

Geniet, maar drink met mateN =]
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Komt doordat er te kort vocht bij de hersenen is.. vaatvernauwing etc.
Dus flink water drinken na het stappe! bij mij werkt het ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik sluit me helemaal aan bij de anderen !

lekker borreltje, sigaretje erbij, lekker dansen..
Ja dat ga je merken de volgende dag !
Voldoende water drinken, of melk wil ook wel eens helpen!!