Is elke avond 2 glazen wijn drinken ongezond?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
25.6K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mmm, lekker...:)

Het beste antwoord

Elke avond 2 glazen wijn drinken is voor je lichaam niet ongezond, maar...

Als je het gevoel hebt dat je die twee glaasjes wijn nodig hebt, om bijvoorbeeld lekker te kunnen slapen, of om je te kunnen ontspannen, wil dat zeggen dat je er een geestelijke afhankelijkheid aan opbouwt. Een verslaving, dus. En dat werkt als een self fulfilling prophecy: je zult ook echt niet meer zonder die twee glaasjes wijn kunnen.

Dus check voor jezelf waarom je die twee glazen wijn drinkt en doe iets aan de oorzaak. Als je het echt alleen doet omdat je het lekker vind, kun je het volhouden tot je dood, maar als er een verslaving achter zit, loop je het risico dat je steeds meer glaasjes nodig hebt om dezelfde voldoening te voelen. En dan is 't eind zoek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goede toevoeging, daarmee doorbreek je meteen de gewoonte van 'elke dag 2 wijntjes'.

Andere antwoorden (8)

Elke avond 1-2 glazen rode wijn is gezond, althans voor een volwassene.
Kinderen moeten helemaal van alcohol afblijven.
13 jaar geleden
Alcohol drinken is nooit gezond, maar als je het met brede mate doet...

Als je iedere avond alcohol drinkt, al zijn het maar 2 glazen, dan is het niet goed.

Probeer het iets te minderen. Das mijn advies.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het positieve effect van 1 glas alcohol (wijn) per dag voor je gezondheid is vele malen groter dan de negatieve effecten. Je lichaam is uitstekend instaat om dit weer af te breken, en je raakt er niet verslaafd aan. Maar een tweede glas gaat afbraak doen aan de positieve effecten die je had met één glas, je lichaam raakt tevens afhankelijk van dat tweede glas, ook al denk je dat zelf niet. Hou het bij één glas, als je dagelijks alcohol drinkt, en ga er niet overheen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb gehoord van veel mensen dat dat zeker geen kwaad kan en dat het zelfa gezond blijkt te zijn. (als je ouder dan 16 bent natuurlijk ;) )
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
STAP geeft richtlijnen voor ‘aanvaardbaar’ alcoholgebruik:

• Als u wel drinkt, drink dan zo weinig mogelijk (en eet er wat bij).
• Aanvaardbaar is niet meer dan 1 glas alcohol (10 gram) per dag voor gezonde vrouwen vanaf 18 jaar.
• Aanvaardbaar is niet meer dan 2 glazen alcohol (20 gram) per dag voor gezonde mannen vanaf 18 jaar.
• Minder = altijd beter!

N.B.
• Onder de 40 zijn geen gezondheidsvoordelen aangetoond van het drinken van alcohol. Vanaf het 40e levensjaar kan matig alcoholgebruik een klein beschermend effect hebben op hart- en vaatziekten. Echter, dit beschermende effect valt direct weg als ook af en toe ge-’binged’ wordt (>5 glazen per keer).
• Ook pleiten gezondheidsorganisaties voor andere interventies dan matig alcoholgebruik om coronaire hartziekten te voorkomen, zoals: stoppen met roken, voldoende bewegen, voorkomen van obesitas/ hogebloeddruk, voeding gebruiken met weinig verzadigde vetten, etc.

• Inmiddels weten we uit onderzoek dat ieder glas alcohol het risico op kanker verhoogt. Voor mond-, keel- strottehoofd-, slokdarm-, en borstkanker is het bewijs ‘overtuigend’. Bij mannen is dat tevens voor darmkanker het geval. Alcohol veroorzaakt ‘waarschijnlijk’ darmkanker (bij vrouwen) en leverkanker. Ook concluderen de onderzoekers dat de data geen veilige ondergrens laten zien van alcoholinname.

Om deze reden sluit STAP zich volledig aan bij het motto van de Wereldgezondheidsraad (WHO) “Less is better”. Omdat mensen nu eenmaal behoefte hebben aan richtlijnen voor hun alcoholgebruik, is ervoor gekozen om de aanvaardbare bovengrenzen die naar voren kwamen uit de Trimbos Expert Meeting en waarbij gezondheidsschade beperkt wordt, te ‘volgen’, met de aanvullende boodschap dat minder altijd beter is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
altijd jammer dat onafhankelijke onderzoeken ook gefinancierd moeten worden door een bedrijf, 9 vd 10x een van de 2 uiterste partijen verder heeft dit onderzoek geen waarde omdat ze regels vast stellen op leeftijden. het is al jaren duidelijk dat je als kind zijnde beter geen alcohol moet drinken, en dat volwassenen er beter tegen kunnen, maar de leeftijd van 16 is absoluut onzin. er zijn mensen die dan nog niet in pubertijd zitten en mensen die er al jaren in zitten, je begrijpt wel waar dit heen gaat. niet iedereen groeit op de zelfde manier en dat is het zelfde voor de weerstand tegen alcohol. verder heeft de gezondheid niet alleen met alcohol te maken, alcohol valt onder gedoogde harddrugs, daar is een reden voor, zo zijn er meer discussies te starten over alcohol. in feite weten we nogsteeds niet waar het precies voor dient in het lichaam en wat er gebeurd als we het missen
Nee, dat is niet ongezond als je volwassen bent.

Er is veel onderzoek gedaan naar de vraag of matig alcohol gebruik nu gezond is of niet. De ene uitslag is positiever dan de ander.

2 glaasjes wijn per dag is gezond om de volgende redenen:

Het bevat anti-oxidanten. Van anti-oxidanten is bewezen dat ze de levensduur van de mens bevorderen.

Bovendien bevat het resverator en polyfenol die de levensduur verlengen.

Uit onderzoek blijkt dat wijn helpt bij het tegen gaan van alzheimer

Witte wijn bevat adiponectine die de kans op diabetes II verminderd

Wijn zorgt voor een scherpe geest. Uit onderzoek blijkt dat de hersenen beter doorbloeden bij matig alcohol gebruik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er is nog niks bewezen, maar er word beweerd dat het gezond is. dit komt namelijk omdat er dmv gisting, ( fermentatie) een enzym ontstaat dat eiwitten langer laat leven en minder laat slijten,
dit stofje heet resveratrol, en laat ratten tot wel 25% langer leven, of dit op mensen ook zo werkt word nog onderzocht, maar de kansen worden zeer hoog geschat,

en mij persoonlijk, ik geloof er in dat het in elk geval niet slecht is, vanwege het feit dat het je immuunsysteem alert houd op een aantal stoffen die bij bedorven vlees in grotere getalen voor komen.

alcohol is een natuurlijk gifstof dat zeer slecht is voor je lichaam. gelukkig kan je lichaam er wel mee omgaan en word het bij matig drankgebruik er steeds sterker in, en is dit dus ook "naar mijn mening" niet slecht voor je lichaam

zoals bij vele beweringen over gezondheid snijd het mes aan 2 kanten, en zal je je eigen weg er in moeten vinden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk het niet. Ik drink bijna elke dag twee glazen rode wijn.
Mijn bloeddruk is goed, mijn aders zijn schoon, ik ben niet te zwaar, ik slaap goed.
Ik wandel ook veel en doe oefeningen met het Wii Balance Board en we spelen Wii tennis.
Ik denk dat als je gaat Googelen veel voors en tegens vindt en dat op deze vraag ook geen antwoord kan worden gegeven dat voor iedereen geldt.