Is het even slecht voor je hersenen om dronken te zijn na weinig drank als na veel drank?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1K

Antwoorden (5)

Nee, hoe maar alcohol, hoe meer onherstelbare schade aan je hersencellen.

Toegevoegd na 39 seconden:
Maar = meer
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Prima antwoord. Hoe meer alcohol hoe gevaarlijker. Dronken is een subjectief begrip en de een is sneller dronken dan de ander. Dronken is wel een fase waarin er dus eigenlijk al schade is. Als je veel drinkt komt er meer alcohol in het bloed en blift dit er ook langer voor de lever je bloed heeft ontgiftigd. Het is niet alleen slecht voor je hersenen, maar ook voor je lever.
Het gaat om de hoeveelheid alcohol, niet om de hoeveelheid drank, 50 ml alcohol in 1 glas bier is erger dan 10 ml alcohol in 4 glazen bier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, hoe meer je drinkt hoe slechter het is. Maar zelfs bij een slokje gaan je hersencellen kapot. En als je heeeel veel alcohol achter elkaar drinkt elke dag kun je zelfs dood gaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, het gaat om de hoeveelheid alcohol die je uiteindelijk gedronken hebt.

Alcohol is de stof die je hersenen verdoofd, waardoor je je prettig gaat voelen :-p Maar.. Je hersenen raken bij regelmatig drankgebruik gewend aan de alcohol, waardoor je steeds meer drank nodig zal hebben voor dat prettige gevoel. Oftewel, je zal steeds meer alcohol in gaan nemen..

Als je slechts af en toe dronken bent, zal het met de hersenschade wel loslopen, maar als je regelmatig dronken bent, weet je vrijwel zeker dat je hersenen enige mate van schade oplopen. En dan heb je nog niet eens gevraagd naar de schade aan je lever ;-)

NB: Wat betreft de hoeveelheid drank : Veel mensen laten zich door de "hoeveelheid" drank misleiden. 1 glas jenever is toch veel minder als 1 glas bier? Maar uiteindelijk zit er in 1 glas jenever ongeveer evenveel alcohol als in 1 glas bier..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is even slecht voor je lichaam, inderdaad met name voor het zenuwstelsel en de lever. Iemand die veel drinkt wordt minder snel dronken door gewenning aan het effect van de alcohol maar de schade is even groot en afhankelijk van de hoeveelheid ingenomen alcohol.

Toegevoegd na 11 uur:
"Ja" moet natuurlijk "nee" zijn. Meer alcohol is slechter, ongeacht hoe dronken je bent. De kans op ongelukken is wel groter als je dronken bent maar 'ervaren' drinkers overschatten hun mogelijkheden weer makkelijker.