Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Stel je schudt een blikje cola hevig en legt hem dan weer weg spuit hij na een jaar maand of week dan nog steeds keihard open?

Zo ja dan ga ik het eens proberen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
4.6K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Als dat zo zou zijn, zou er geen enkel blikje cola of bier meer opengemaakt kunnen worden zonder dat het een fontein werd. Tijdens het productieproces en het transport worden de blikjes dusdanig hard geschud dat je ze niet vlak erna open kunt maken. Maar zodra de vloeistoffen weer stilstaan zal de CO2 weer in oplossing komen. Zodra je het openmaakt, ontsnapt er een beetje van de CO2 die boven de vloeistof zit, en daardoor zal de CO2 uit de cola weer graag uit oplossing komen, alleen dat gaat zonder schudden maar heel erg geleidelijk: de belletjes komen langzamerhand naar boven.
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goed antwoord man

Andere antwoorden (4)

Nee, heb het zelf een keer geprobeert. In een fles is het toch ook niet.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee anders zou je een gevallen fles of blikje cola nooit meer open kunnen maken, na een kwartiertje merk je er al niks meer van.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, dat gaat niet. Ik heb het ook geprobeerd. Leek mij wel leuk maar jammer genoeg ging hij noraal open.

Toegevoegd na 14 seconden:
normaal*
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het koolzuur brengt zichzelf na verloop van tijd weer in evenwicht met de cola.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding