Wat is de beste manier om verschillende wijnsoorten achter elkaar te proeven?

Moet je tussen de wijnen door bijvoorbeeld iets eten of je mond spoelen of toch iets anders doen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Dranken
6.9K

Het beste antwoord

Je moet tussen de wijnen door de smaak neutraliseren.
Hier zijn 2 manieren voor. De 1 is water drinken. De andere veel gebruikte manier is een stukje brood eten tussendoor .

http://www.wijnbeurs.be/Hoe-wijn-proeven-cbNIsKA3YMov8AAAEnH0lMuiSg-Wijnbeurs-BE-Site-WFS-nl_BE-EUR;pgid=d01kS3ipuHVSR0clFAxxsmEE00004KPNxdLR;sid=Vc_DJnOYMdnCJj37K5HIUHCSH7DUHif2RBA=
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat klopt. Uitspugen van de de wijn en neutraliseren met brood en water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Smaak neutraliseren met een stukje brood. Goed idee.

Andere antwoorden (3)

Je mond spoelen met water tussendoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het hiermee eens, zelf geen ervaring maar zie vaak op die documantaires dat die wijnproevers en glaasje water er naast hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Boll bedankt en welkom op GV ;)"
Niet doorslikken maar uitspugen en daarna met water weer mond spoelen

Toegevoegd na 41 seconden:
dat ook weer eruit enzo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De beste manier om verschillende wijnen te proeven hangt af van welke wijn je proeft. Allereerst is het belangrijk om te spugen. Daarnaast zijn je smaakpapillen na 5 tot 7 wijnen vermoeid en zal het proeven (ongeoefend) moeilijker worden. Ga je gangbare, lichte wijnen proeven kan je de smaak het beste neutraliseren met een stukje appel. Voor volle rode wijnen als Bordeaux gebruiken wij altijd een straffe droge wijn als neutralisator. Denk hierbij aan een Bourgogne.

Brood wordt vaak als neutralisator ingezet, echter dit is te zwak om de smaak goed te neutraliseren. Brood is prima, achteraf met een goed kaasje.

Mvg
Michael - Vinoloog