Waarom wordt er vaak gesteriliseerde melk gebruikt voor het schuimlaagje op de cappuccino?

Is dit uit praktische redenen, zodat er groot ingekocht kan worden. Of is er ook degelijk een smaakverschil?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken

Het beste antwoord

Uit mijn ervaring maak je van gekookte melk (wel of niet afgekoeld) net iets mooier schuim dan met verse melk. En er is wel iets smaakverschil tussen verse en houdbare melk, houdbare melk heeft iets meer een 'kooksmaak'. Het ligt aan je persoonlijke smaak of je dit wel of niet lekkerder vindt.
Bedrijven (horeca) hebben er vaak ook een economische reden voor, zoals je zelf al zegt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

gesteriliseerde melk is langer houdbaar dus groter in te kopen en dus op de lange termijn goedkoper.
verder doet het er niet zo veel toe of de melk gesteriliseerd is, als het maar volle melk is.

Groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
volgens mij is het puur economisch, die melk kun je in grote hoeveelheden opslaan.

in tegenstelling tot het andere antwoord, denk ik juist dat het beter MAGERE melk kan zijn. Als ik thuis volle of halfvolle melk opklop en verwarm zakt het schuim heel snel in.

Het melkschuim van MAGERE melk is VEEL steviger en zakt nauwelijks in.