Hoe komt het dat melkpoeder op koffie blijft drijven als je niet roert?

Dat het al een bergje op de koffie blijft liggen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.3K

Het beste antwoord

Melkpoeder eiwitten zijn zeer 'polair' oftewel: Een deel van het molecull is goed wateroplosbaar, maar de rest niet. Doordat je in het drogepoeder een mengsel hebt van 'koppen en staarten' die allemaal in aanraking komen met het wateroppervlak, is er maar matige menging mogelijk: Het mengels is licht waterafstotend (hydrofoob). Daardoor kan de oppervlaktespanning niet doorbroken worden, en lost de melk niet op. Echter, als je zelf de opperspanning forceert om te doorbreken (Door te roeren) meng je het water en de eiwitten, en ontstaan micellen, waardoor het oplost.

Leuk om te weten: Zo lopen schaatsenrijders (insecten) ook over het water: Door hydrofobe haren aan de poten.http://www.azom.com/news.aspx?newsID=16891&lang=nl
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat het lichter is dan de koffie zelf.
Het zakt dus niet naar onder ivm zijn gewicht!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melkpoeder is lichter dan koffie.
de natuurlijke reactie van een licht object in een zwaardere vloeistof is drijven
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het een droge stof is die lichter is dan de koffie. Als de poeder van vocht wordt verzadigd, dan wordt het zwaarder en zinkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is lichter, droog en er zit lucht in.
het vermengt zich dus niet maar kan zich wel verzadigen zodat het zakt (al dan niet als soort klontje)

door te roeren is het sneller nat, en kan het oplossen als het helemaal nat is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de dichtheid van koffie is groter dan die van koffiepoeder?? :P