Kun je wodka in een supermarkt kopen? Zo nee, waarom niet?

Ik zag in supermarkten wel blikjes cola met wodka er in, maar geen flessen wodka...

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
9.5K

Het beste antwoord

Sterke drank zul je niet snel vinden, daar is meestal een aparte zaak voor naast de supermarkt (de slijterij). Het mag meestal niet eens worden verkocht in de supermarkt.

Van wiki:
"Drank met een alcoholpercentage van 15% of hoger, mag in Nederland enkel bij erkende slijterijen verkocht worden, met de uitzondering van port, sherry en vermout. Zwak-alcoholische dranken, zoals bier en wijn, mogen wel in gewone supermarkten verkocht worden. Er zijn plannen om ook de port, sherry en vermout uit de schappen te halen in de supermarkt, zodat alleen alle sterkedrank in een slijterij verkocht wordt. Dit namelijk in verband met de leeftijdsgrens."

Je kunt het veel beter controleren als je het apart verkoopt, dan kun je sneller legitimatie vragen dan bij een drukke kassa met volle boodschappenkarren. Ikzelf zou het zelfs beter vinden om álle alcoholische drank en sigaretten los te verkopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Nee, voor wodka moet je naar een slijter. Net als voor beerenburg, jenever, ouzo, etc. Een supermarkt mag alleen licht-alcoholische dranken verkopen. Voor de sterkere dranken hebben alleen slijters een vergunning.
Amadea
13 jaar geleden
Bij ons in België kan je wodka gewoon in de supermarkt kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de C1000 hier is een aparte afdeling waar je sterke drank kunt kopen. Het mag niet in iedere supermarkt, omdat daar een vergunning voor nodig is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een gewone supermarkt mag je inderdaad dranken verkopen die minder dan 15% alcohol bevatten. Wodka heeft een veel hoger alcoholpercentage en mag daar dus niet verkocht worden. Dat mag alleen in een slijterij, zoals hierboven ook al gezegd is.

Maar fabrikanten willen hun merken graag in de supermarkt verkopen. Grotere afzetmarkt, branding van het merk, met name aantrekkelijk maken voor jongeren, lagere drempel etc. Daarom maken ze dranken op basis van hun merkdrank die wel onder die grens van 15% vallen. Zo heeft Safari (sterke drank) de likorette Safari Senza op de markt gebracht. Pisang Ambon kwam met Pisang Ambon Mellow en Passoa bedacht Passoa Fiesta. Alledrie de dranken bevatten precies 14,9% alcohol en mogen hierdoor verkocht worden in de supermarkt. Ze zijn daardoor veel toegankelijker voor jongeren dan wanneer ze in een slijter verkocht zouden worden en je mag ze vanaf 16 al kopen in plaats van vanaf 18 (15%>). Met premixen zoals wodka-cola doen alcoholfabrikanten hetzelfde. Ze maken er vast een mixdrankje van, want dan is het alcoholpercentage lager en mag het in de supermarkt verkocht worden. Zo kunnen jongeren de drankjes makkelijker kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij sommige supermarkten zit er inderdaad een soort van slijterij bij. Bij de Jumbo kun je het bij de servicebalie kopen (bij de sigaretten etc.), al werkt dit volgens mij een beetje op stiekeme basis ;) Dus weet niet of dit bij iedere Jumbo zo is.