Wie heeft er ooit bedacht koolzuur aan water toe te voegen en waarom?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
3K

Antwoorden (4)

John Pemberton hij ontwikkelde het drankje als non-alcoholisch drank als alternatief tegen alcoholische drankjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Joseph Priestley was wetenschappelijk onderzoek aan het doen met kooldioxide (maar toen noemde men het anders) en water, en om 1 of andere reden proefde hij van het water waar kooldioxide doorheen was gegaan. Dat beviel hem blijkbaar... zie bron
13 jaar geleden
Bij mijn weten is het Schweppes die het patenteerde en commercialiseerde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De Schotse uitvinder Joseph Black ontdekt koolzuurgas in het begin van 1750, maar de Engelse wetenschapper Joseph Priestley ontdekte rond 1770 een manier om water met koolzuur uit te breiden. De Zweed Tobern Bergman probeerde rond diezelfde tijd de genezende werking van natuurlijk bronwater na te doen door koolzuur en mineralen aan water toe te voegen. Zo is frisdrank eigenlijk ontstaan.
Amadea