waarom staat Shandy tussen de frisdrank in de supermarkt

In Shandy zit voor zover ik weet 0,5 % alcohol, als je er 20 bierglazen van opdrinkt ben je zoals het heet "onder invloed". Toch staat Shandy tussen de frisdranken en niet tussen de alcoholische dranken zoals alcoholarm en alcoholvrij bier dat wel staat. Zo lijkt Shandy vrij onschuldig voor de kinderhersenen en zal het misschien ook wel verkocht worden aan minderjarige. Ik vind dat in een tijd dat men strenger wil toezien op gebruik van alcohol van jongeren wat merkwaardig, is hier geen regelgeving voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
11.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Twintig glazen van iets opdrinken in een redelijk tempo is een hele opgave hoor. Je vraag is meer theoretisch dan een praktijkgeval, maar daarom nog wel leuk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zullen we fruit dan ook maar onder de drankwet laten vallen? En trouwens, zoals Maeve al zegt: zou jij dan in staat zijn om twintig shandy's in zo'n hoog tempo op te drinken dat de alcohol van de eerste niet al verwerkt is door je lichaam voordat je aan nummer twintig toe bent?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan word je eerder doodziek van de suikers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja.. als er nog meer betutteld moet worden, dan kunnen ze beter eerst de rommel met kleurstoffen, suikers, smaakversterkers enz. uit de schappen halen, als je daar naar kijkt dan valt het met die Shandy nog wel mee (bevat wel veel suikers, helaas). Ja SuzyQ, ik had laatst een te rijpe kiwi die zo naar drank (gist) smaakte dat ik er beter bowl van kon maken ;-)

Het beste antwoord

Shandy bevat, net als heel veel andere producten die hiervoor ook al genoemd zijn (o.a. brood, frisdranken, enz.) een kleine hoeveelheid alcohol. Als je 20 bierglazen shandy drinkt, komt dit qua hoeveelheid alcohol inderdaad overeen met 2 biertjes, maar onder invloed zul je er nooit van raken, omdat je simpelweg niet in staat bent het 20e bierglas shandy te consumeren voordat de alcohol van de eerste 10 glazen door je lichaam verwerkt is.
Dat maltbier bij het bier staat in de supermarkt, is omdat het onder het kopje "bier" valt. Shandy is geen bier, maar frisdrank, en staat daarom bij de frisdranken.
Het mag ook aan jongeren worden verkocht, omdat de miniscule hoeveelheid alcohol die het bevat, geen schade toe zal brengen. De jongere zal eerder kotsen door een overschot aan water in zijn lichaam, dan dat hij ook maar enigszins aangeschoten van raakt, net als dat het eten van brood is toegestaan aan jongeren onder de 16 jaar.

Als jongeren op "legale" manier dronken willen worden, kunnen ze beter een stuk of 10 overrijpe kiwi's eten, die bevatten véél meer alcohol dan 10 glazen shandy ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Minderjarigen (kinderen onder de 16) mogen wel shandy maar geen bier kopen, dus het is logisch dat een supermarkt de shandy bij de frisdrank zet, want daar komt die doelgroep. Als je het bij de drank zet zal de helf van de mogelijke klanten het niet zien omdat ze nooit in dat gedeelte van de supermarkt komen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker is het heel merkwaardig.

En ja, er is wel regelgeving';
Iets is pas een alcoholhoudende drank wanneer er meer dan 0,5% alcohol in zit. Shandy is dus een frisdrank en geen alcoholhoudende drank.

http://forum.fok.nl/topic/1403103

Shandy valt wettelijk niet onder alcoholhoudende dranken omdat het promillage onder de 1 ligt. Het kan in principe aan jongeren en kinderen onder de 16 verkocht worden. Wij raden dit echter sterk af. Alcohol onder de 16 jaar is vanwege gezondheidsreden niet verstandig.
http://www.stap.nl/omgeving/jongerenorganisaties/antwoord_vraag_5.html
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Merkwaardig advies, op basis van dit argument moet u een negatief advies op het halve frisdrankschap geven. Daarnaast ook nog eens op brood en yoghurt. Shandy heeft bepaald geen 'alcoholsmaak', en het argument dat alcohol schadelijk is betekent niet dat verwaarloosbare hoeveelheden ook schadelijk zijn.
De grens van 0,5% is gekozen omdat heel veel andere producten waar niemand alcohol in vermoedt toch alcohol bevatten zoals brood en yoghurt. Want alcohol ontstaat door gisten en dat gebeurt ook bij brood en yoghurt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij veel frisdranken onstaan kleine hoeveelheden alcohol bij het brouwproces. Sprite bevat bijvoorbeeld ook ongeveer 0,5% alcohol.

Deze kwestie is in de VS nog in het nieuws geweest, zie bron.