Wat gebeurt er als je cola kookt?

Ik was vammindag met mijn nichtjes en neefjes naar de bios we hadden zoals de meeste mensen drinken meegesmokkeld (in onze capuchons van vesten) de cola werd toen wat warmer en toen kwam de vraag wat gebeurt er als je cola kookt voor weet iemand hier een antwoord op?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
6.4K

Antwoorden (6)

In een blikje ontploft het ik heb eens gehad op een zomer middag blikje open wou maken die in de zon had gelegen kon ik beter niet doen ipv tssssssssss was het PANG* ligt denk ik aan waar het in zit als je het in een pannetje zou koken zonder deksel zou het waarschijnlijk alleen borrelen schuimen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Kimath
13 jaar geleden
Dat ontploffen kwam door de druk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hee...nu weet ik da ook weer
Er gebeurd eigenlijk niks, het word soms zelfs in bepaalde recepten gebruikt, als je bijv varkensvlees in de cola kookt trekt het zoete van de cola in het vlees wat zorgt voor een lekkere smaak
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt je af wat er gebeurd als je cola kookt, omdat het een koolzuur houdende drank is. Bier wordt bijvoorbeeld ook heel erg vaak gebruikt in het koken. Er gebeurd niet erg veel.
Als je cola opzet, dan wordt het langzaam verwarmt en de koolzuur die erin zit, wordt minder. Dan komt het aan de kook.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat het carameliseerd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je cola zonder blikje kookt hou je alleen wat residu (suiker/E-nummers etc.) over.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je krijgt dan hete cola, en als je langer doorkookt krijg je siroop. Het koolzuur is als eerste weg (want dit kookt in feite al op kamertemperatuur) en dan zal het water langzaam verdampen.
Je kan er toch nog wel iets mee doen. Kip in cola gestoofd kan best smakelijk zijn, of serveer de ingekookte siroop bij stoofpeertjes en een scheut muntlikeur, ooit eens gemaakt en dat was best lekker!