Is het waar dat bronwater (met prik) erg ongezond is?

Mijn man drinkt tegenwoordig i.p.v. frisdranken eigenlijk alleen nog maar flesjes spa rood (maar dan die van aldi).

Nu word er tegen hem gezegd dat dit heel slecht is, en dat er heel veel zout in zit en dat de koolzuur ook slecht is.

Ik kan nergens vinden of dit verhaal klopt, wie weet meer?

10 jaar geleden
in: Dranken
4.8K
Ritsuka
10 jaar geleden
Volgens mij zit er in spa rood niet veel zout
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Nee dat dacht ik dus ook, maar ik kan het ook niet vinden op het etiket.
grasmaaier
10 jaar geleden
Ik weet wel dat Deepak Chopra koolzuurhoudende drankjes afraad op zijn audiocursus-magical mind -magical body. Waarom precies legt ie niet uit.
En Chunyi Lin (een Qigong meester) van Spring Forest Qigong raad het ook af. Het heeft iets met de flow van Chi in je lichaam te maken, en daar schijnt het niet goed voor te zijn.

Het beste antwoord

Eergisteren stond er een bericht op nu.nl dat de "prik" in frisdranken zorgt voor agressievere kinderen.
Het was een onderzoek onder kinderen van 5 jaar die koolzuurhoudende dranken dronken.
Deze groep was agressiever dan de groep die geen frisdrank dronk.
Voor kinderen werd dit sowieso afgeraden en ook voor volwassenen bleek er een verband te bestaan.
Met frisdrank spreken ze over koolzuurhoudende drank. Mogelijk valt Spa rood hier ook onder aangezien het niet bekend was wat er precies voor zorgde dat die kinderen agressiever waren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
HeerVoldemort
10 jaar geleden
Geen van de antwoorden zijn echt duidelijk, en de meeste hebben geen bron. Dit antwoord gaat over kinderen en frisdrank...en niet over een volwassen man en spa rood. De bron werkt helaas niet op dit moment, maar die agressieve kinderen, komt denk ik door de suikers en niet door de koolzuur. En de vraag is wat ze verder nog gehad hebben. Ik markeer deze maar als beste, omdat er niets beters is.

Andere antwoorden (3)

Het probleem met bronwater of met mineraalwater is dat er veel mineralen inzitten en veel zout, wat voor sommige mensen heel ongezond is.
Robby BB
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is zo dat in Spa bruis (voor de Nederlanders: Spa rood) er inderdaad heel veel zouten zitten. Spa bruis is hier zelfs koploper in.
Voor mijn smaak is het zelfs te vergelijken met pekel, hoewel ik reeds aan de pekel heb geproefd die ik gebruik om groenten in te maken en die smaakt zelfs minder zout.
Voor de zoutgehaltes moet je maar eens op het tabelletje op de fles kijken dat is zeer verrassend.
Als je echt gezond water wil kan je beter gewoon niet bruisend water drinken en meerdere recente onderzoeken hebben aangetoond dat dit niet perse flessenwater hoeft te zijn, kraantjeswater is zeker even goed.
In feite is het zo dat je volgens een voedingsdeskundige (toevallig mijn buurman waarmee ik zat te borrelen) die ik heb aangesproken je zelfs beter een frisdrank Zero kan drinken dan Spa bruis.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ieder zijn smaak, maar ik vindt toch dat je hier geweldig overdrijft, wat betreft de SPA
Dat er mineralen inzitten ontken ik niet, maar dat het pekel is dat vind ik er ver over, Volgens mij heb jij nog nooit zout water gedronken,
Probeer maar eens de Franse waters, dan zal je weten wat pekel is
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik had het over Spa bruis, da's een van de zoutste waters die er zijn.
Voor mijn smaak is dat wel degelijk pekel.
En ik drink dagelijks minstens 2 liter water, maar ik ben niet zo gek om daar veel geld aan uit te geven daar kraantjeswater ook goed voor je is. En dat is reeds meerdere malen bewezen in diverse onderzoeken.
Het is ongeveer net zo zuur als bier, qua PH-factor. Dus het is in ieder geval slechter voor je tanden dan gewoon water.