Wat vind jij lekkere whiskey?

Wel merk raad jij aan? Ik wil een goede fles kopen maar er zijn zo veel merken en soorten, wat zijn de verschillen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
1.8K

Antwoorden (22)

het ligt wel aan je smaak
zelf houd ik van zilte whiskey
glenfiddich bijv
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cutty Sark, onverwacht zacht in prijs en smaak. leuke voor een beginner. Geijkte merken zijn behalve de hele dure varianten van hun meestal niet geweldig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik houd van een milde whisky - Balvenie Double Wood
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou gewoon een Johnny Walker 'Bluelabel' nemen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Star! Jij raakt de spijker op de kop! Ik heb 6.5 liter Blue liggen. Wanneer kom je een borreltje halen?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voorlopig even niet qwyzux
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk waneer kan ik langs komen
Ben al tevreden met een 1/2 glas
Sowieso, Iers. Een mooie toegankelijke whiskey vind ik toch Jameson. Is een vrij bekende merk maar ik vind het heel lekker. Jameson wordt drie keer gedestilleerd waardoor het product een stuk zuiverder. Je zult minder snel koppijn van krijgen na een borrel met je maeten.

Het rijpingsproces van Jameson vindt ook in een aantal stadia plaats. Iedere lichting wordt gerijpt op 3 verschillende soorten vaten: waar port in gezeten heeft, sherry, en nog iets... Heeft een hele mooie smaak met een vleugje vanille.

Ik krijg er zo zin in weekend... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn man vindt Jack Daniels de lekkerste whiskey. We zijn in Amerika in de fabriek geweest. Daar hebben we ook kennis gemaakt met Gentlemen Jack, een wat mildere vorm. Deze whiskey heeft het rijping proces tweemaal ondergaan!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zou voor een single malt gaan. Maar indien je beginner bent ga eens naar een proeverij. Bij van Wees in Amersfoort hebben ze zeer veel keuze en geven ze goede adviezen en ze organiseren vaak proeverijen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik weet niet of die whisky lekker is maar geef mij die man met die harp maar, die johnny depp look alike....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jameson volgens mij.
Als jij 'm niet meer hoeft: stuur maar door naar mij! Haha!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hahaha kan je lang wachten.heeeeeeeeeel lang...;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Connie Bloom
Uiteraard is het heel erg persoonlijk, het ligt eraan wat je lekker vindt.

Zeker de 'single malt' whiskey's zijn heel erg lekker, maar prijzig. Glennfidich is goed te doen, maar erg massa. De marketing is beter dan de whiskey, maar lekker is het wel. Vaak is dit merk het 'eerste opstapje' naar de betere single malts.

als je van ruig houd (ziltig, de zee, wier, medicinaal) is Lagavullin tof.

Als hele zachte whiskey's je voorkeur hebben moet je Iers hebben

Amerikaanse Bourbon Whisky's zijn wel een lekker sterk drankje, maar qua smaak lijken ze in de verste verte niet op echte whiskey.

zo kan je uuuuuren doorgaan:) koop een goeie Whiskey Atlas van Michael Jackson (nee geen familie)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jack Daniels.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Seagrams, Canadian whisky. Of er een engeltje over je tong piest :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koop gewoon volgens je budget.
Slechte whisk(e)ys zijn er niet, en zo lang je de voorkeur van degene voor wie het is bestemd, niet kent blijft het een gok.
Er zijn vele honderden soorten en evenvele smaken.
Prijzen variëren ook van enkele tientjes tot vele duizenden voor een fles.
Mijn advies: koop en vraag de slijter of je mag ruilen als je de plank volledig mis geslagen hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Amerikaanse en Canadese Whisk(e)y; wordt voor een deel van mais gebrouwen, waardoor het voor mij naar kippenvoer smaakt, maar smaken verschillen.
Schotse whisky; heb ik heel lekkere van mogen proeven maar daar hing wel een prijskaartje aan.
Ierse whiskey; drink ik het liefst, O'Kanaghan of Jameson (in de pub), het lekkerst vind ik Connamara maar die is wel weer een stuk duurder.
Probeer een whisk(e)y te vinden buiten de bekende merken want daar betaal je een derde voor de naamsbekendheid (reclame).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glenfiddich is erg lekker,heel zacht en om te mixen neem ik meestal J&B.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik je vraag letterlijk neem, dan moet ik eigenlijk een Ierse whiskey noemen, aangezien de Schotten alleen Whisky maken (zonder -e).

Maar er vanuit gaande dat je Whisky in het algemeen bedoelt, dan ga ik voor:
Lagavulin Single Malt Whisky http://nl.wikipedia.org/wiki/Lagavulin_Single_Malt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Glen Talloch is meestal mijn keuze als ik er niet uit kom welke whiskey ik moet nemen.
verder Mehkong whiskey(thais) wel lekker maar dat is meer rum achtig.(5% rijst)
Ballantines vaak in de winter.
en amrut whiskey ook ooit eens gekregen was geweldig spul.(alc. 63%)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Canadian Whisky:

Crown Royal.

Een streling voor je tong.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt eraan wat je precies zoekt. Single malts hebben meestal een specifieke smaak, er zijn grote verschillen tussen de ene en de andere single malt. Dat kan heel lekker zijn, maar het kan ook dat je de ene single malt geweldig vindt en de andere niet te pruimen. Kwestie van smaak, het wil niet zeggen dat de tweede single malt slecht zou zijn. Als je voor een single malt gaat, zou ik me laten voorlichten door de slijter.

De blended whisk(e)ys hebben meestal een wat generiekere smaak, maar kunnen ook heel lekker zijn. Het zijn vaak prima whisk(e)ys om 's avonds na het werk of aan het eind van een drukke week even te genieten van een glaasje. Een blended whisky die ik persoonlijk aan kan raden, is Glen Talloch, die heeft wat mij betreft ook een prima prijs-kwaliteitsverhouding. Aan een whiskyliefhebber zou ik alleen niet snel een fles Glen Talloch cadeau doen (als dat de reden is van je vraag), net zoals ik een prima, niet-pretentieuze maar wel lekkere tafelwijn niet snel cadeau zou doen aan een wijnliefhebber.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een goede winkel geeft je uitleg over de schotse whiskey , over hun origine, over hun brouwproces , over hun ligging. Zelf heb ik twee cursussen gevolgd en zou het nog doen. Kenners drinken de Islands whiskeys (Arran, Mull, Jura, Skye, Orkney) Zijn Highlands maar met duidelijke inmiskenbare zilt smaak. Smaaky iets "medicinaler" als de "gemakkelijke" whiskeys (Glenfiddich ea) Whiskey drinken is een kunst en vraagt veel oefening en studie. Whiskey in beperket mate is trouwens vasodilaterend, zal elke dokter je beamen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
vasodilawattes?
Ik zie je verhaal over eiland whiskeys, maar je noemt mijn favoriet niet, het eiland Islay. Thuis van de zalige Laphroigh, mmm
Uhm... Cardhu, Oban, Glenrothes en zo zijn er nog wel een paar :-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik me niet vergis heeft nog niemand het gehad over de Islay whisky's, zalig! De caol Isla is voor mij iets te veel 'n kruizing tussen asfalt en foto-ontwikkelvloeistof, maar de Laphroaig kan ik iedereen aanraden, wat een smaakvol spul! Deze wordt niet alleen door veel mensen gedronken, maar hij dient ook als basis ingredient van vele bekende blends. In 94 is hij uitgeroepen tot beste whisky ter wereld.

Ach ik vergeet bijna de onvergetelijke, zalige, fantastische Macallan Elegancia. Heel smaakvol en interessant en toch vinden veel mensen deze lekker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Johnnie walker.