Hoe smaakt whiskey? Hoe zou je het omschrijven?

Is het branderig? Is het met iets te vergelijken?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
9.6K

Het beste antwoord

Ha, die Raamklaza;

Whiskey is Amerikaans, ook wel bourbon genoemd. Smaakt inderdaad meestal iets 'branderiger', scherper dan de meeste 'echte' whisky's (zonder e), de Schotse en de Ierse dus. Die smaken zoals ze ruiken: kruidig, rokerig, turfachtig, soms romig zacht, naar waterige dromerige hooglanden en heides, naar donkere public houses, naar winteravonden, naar gesprekken bij een haardvuur, naar lange reizen....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Het enige wat ik kan zeggen is: lekker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn zwager beweert bij hoog en bij laag dat het "harig" smaakt. Hoe dat kan weet ik ook niet. Ikzelf vind het enkel vies.
13 jaar geleden
Er zijn veel soorten whisky, en de smaken verschillen nogal. Vanwege het hoge alcoholpercentage geeft whisky inderdaad een branderig gevoel in de mond.
Als je geen borreldrinker bent, dan is de smaak niet als lekker te ervaren. Je moet whisky leren drinken, net als het meeste andere gedestilleerd.
13 jaar geleden
Whiskey heeft een matig tot sterke rooksmaak.
Whisky van de eilanden kan wat zilt smaken, soms wat jodium-achtig. Ik krijg er altijd associaties met oude houten zeilschepen van, teer, werk en pek e.d.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Welke whisk(e)y had je in gedachte?

De smaken verschillen zo enorm, dat er geen éénduidig antwoord op je vraag kan zijn.

Om je een idee te geven van onze eigen smaakbelevingen van verschillende soorten whisk(e)y tijdens een proeverij:

Houttonen, eiktonen, kruidig, vanille, honing, mout, zoet, kersen, appel, bitter, amandelen, fruit en uiteraard vaak ook een rooksmaak.

Evenals wijn is whisk(e)y ook een drank die je moet leren drinken en ook leren waarderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoveel mensen zoveel smaken, kortom proef eens wat verschillende soorten en kom er zelf achter. Ik ben er gek op, maar lang niet op elke soort, mijn vriendin vindt het stinken en niet te drinken. Ik bedoel maar.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
naar karton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb nog nooit karton geproefd. Ik zou ook niet weten waarom iemand dat zou willen proeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het smaakt zoals karton ruikt: duf.
Het is heel verschillend per whiskey, en op welk materiaal deze gemaakt is.
Als je door de sterke alcoholsmaak heen kunt proeven (goed ruiken!). Sommige echt sterke soorten smaken naar verbrand hooi, en de mildere soorten smaken naar noten en honing (duidelijk te proeven in Highland Park en Bushmills, mijn favorieten- erg milde whiskeys).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sommige single malts van oa Skye hebben een uitgesproken verbrande turf smaak.
Die whisky wordt meestal vermengd met andere soorten to een blend.
Eik en houterig van smaak , maar allemaal met een andere finesse.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het smaakt naar meer.
Nee, alle gekheid op een stokje,
Iedere whisky(dit is de juiste schrijfwijze) smaakt anders door de plaats en grondstoffen waar deze gestookt is, door de plaats van bewaren en de vatten.
koop eens een paar kleine flessen en ga zelf eens met vrienden proeven.