Wat is het verschil tussen groene en zwarte koffie(bonen)?

Dan niet alleen de kleur!
Maar ook qua teelt, behandeling, smaak en invloed op het lichaam (gezondheid).

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.5K

Het beste antwoord

Het verschil tussen groene en zwarte koffiebonen is enkel de behandeling:

Wanneer de koffiebonen geoogst worden, zijn ze allemaal "groen", kleurtonen verschillen van groen, grijs, en wit tot bruin. De twee bekendste rassengroepen zijn de arabica (die er meestal groen-grijs uitziet) en de robusta (die is iets bruiner).

Ik neem aan dat je met je vraag het verschil bedoelt tussen de groene arabicaboon, en de bruine robusta.

Behalve het verschil in kleur tussen deze twee soorten, is er ook een andere gebruikelijke teeltwijze: De arabicaboon teelt men meestal op redelijke hoogte, de robusta op lager gelegen gebieden. Daarnaast wordt de robusta gesnoeid, zodat de bonen makkelijk machinaal te oogsten zijn.
In de hoger gelegen gebieden waar de arabica is machinaal werk moeilijker, en wordt dus meer met de hand gedaan.
De arabica is daarom ten opzichte van de robusta ook een stuk duurder.

De smaak van de arabicaboon is zacht, aromatisch, en niet zo bitter, door een laag cafeïnegehalte, en is daarom het meest geliefd. Het verwijderen van de boon rondom de boon, gebeurt met de natte methode, waarbij de bonen in een waterbad een licht gistingsproces ondergaan. Dit draagt bij aan het aroma.
De robusta is sterk, en bitter van smaak. De vruchten worden een ruime week in de zon gerijpt, waarna de bonen van de vrucht worden ontdaan. Door de vaak machinale oogst, zit er ook een groter percentage onrijpe bonen tussen dan bij de arabica.

Verschil in uitwerking op de gezondheid is eigenlijk alleen toe te schrijven aan het verschil in cafeïnegehalte: De robusta bevat meer cafeïne, en kan bij overmatig gebruik leiden tot onder andere slapeloosheid, problemen met het hart- en vaatstelsel, en werkt verslavend.

Om deze gevolgen van koffiegebruik zo veel mogelijk uit te sluiten is het dus raadzaam koffie te drinken met een zo hoog mogelijk percentage arabica-bonen.

De meeste koffiesoorten bestaan uit een mix van robusta- en arabicabonen, waarbij onderscheid wordt gemaakt tussen goud- zilver- en roodmerk, waarbij respectievelijk 100, 80, en 70 procent arabicabonen wordt gebruikt.