Is het slecht voor je al ben je 13 en je drinkt af en toe een glaasje?

Ik ben nu 13 en wil af en toe wel een glaasje drinken. Niet hele sterke drank ofzo hoor. Maar gewoon passoa of smirnoff ofzo.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
7.6K

Het beste antwoord

Ik hoop het nietmaar je moet natuurlijk nuet elke dag heel veel, wekelijks 1 glaasje kan wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik ga ervan uit dat je als 13 jarige wel eens t.v. kijkt en daar zie je regelmatig reclame's langs komen met de boodschap dat je onder de 16 toch echt beter geen alcohol kunt drinken omdat dit ZEER schadelijk is voor je ontwikkeling, zowel lichamelijk als geestelijk. Gewoon lekker wachten tot je 16e dus! En dan ook alsjeblieft met mate drinken.
En nee zelfs niet 1 glaasje nu al want het is gewoon echt slecht voor je. En passoa en smirnoff zijn al best sterk voor iemand van 13.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan je vooral afvragen wat de meerwaarde is van het drinken van alcohol. Dit telt trouwens voor iedereen, maar zeker ook als je 13 bent.

Wat is slecht? Nee af en toe een glaasje is echt niet slecht voor je, maar goed is het ook niet.
Dagelijks 5 glazen cola drinken is slecht voor je, misschien wel slechter dan af en toe een glaasje alcohol.
Dagelijks 10 koppen koffie ook.

Maar wat is er mis me een glaasje sap?

Ik zou het in iedergeval niet goedkeuren als mijn 13 jarig kind alcohol drinkt, omdat ik het gewoon niet nodig vind, of het nou slecht is of niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders hebben me er altijd vrij in gelaten, waardoor de drang ernaar ook wonderbaarlijk minder wordt. Ik heb liever dat mijn kind af en toe in mijn bijzijn een glaasje drinkt, dan dat hij ergens stiekem gaat drinken. Maar dat is mijn mening. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Stiekem drinken werk je echt niet in de hand door het thuis te verbieden, vandaar dat ik jouw mening niet deel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat heeft ook een beetje met vertrouwen in je kind te maken. vindt niet dat je als 13 jarige moet drinken dat is helemaal nog niet nodig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wagenaar, is denk ik erg afhankelijk van de relatie die je met je kind hebt.
Dat kun je echt beter niet doen.
Je hersenen zijn nog lang niet volgroeid en alcohol heeft een negatieve invloed op de ontwikkeling van je hersenen.
Het advies is nu om tot je zestiende in ieder geval geen drank te drinken tot 15 % en tot je achttiende in ieder geval geen drank die nog sterker is.

Niet alleen het directe effect van de alcohol is schadelijk, er zijn ook een hoop dingen die op de langere termijn schadelijk (kunnen) zijn.
Zo kan het zijn dat je meer kans loopt later alcoholverslaafd te raken. Zo kan het zijn dat je botten minder goed groeien omdat alcohol invloed heeft op de hoeveelheid hormonen in je lichaam.
Zo zijn er nog meer dingen: zie ook de links hieronder.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom stel je deze vraag, waarschijnlijk omdat je zelf al weet dat het eigenlijk pas vanaf 16 jaar is en omdat je waarschijnlijk wilt horen dat het geen kwaad kan!!

Maar helaas het is niet voor niks vanaf 16 jaar!! Tenzij je graag wilt dat voordat je volwassen bent, de helft van je hersencellen al is afgestorven!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja dat is erg slecht voor je.
en maak jezelf niets wijs,alcohol is verslavend.dus af en toe,?voor je het weet is het ietsiepietsie meer dan afentoe.ik zou zeggen,wacht nog een paar jaren.
13 jaar geleden
Ik zou het zo min mogelijk doen hoor eens in een kwartaal ofzow ...
Je hersencellen sterven erdoor af he :P
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het effect van alcohol

Wekelijks alcoholgebruik is op een leeftijd van vijftien jaar schadelijk voor de lichamelijke ontwikkeling. Alcohol staat bekend om het effect op de lever maar het effect op de hersenen is groter. Alcohol verdooft de hersenenen waardoor de remming wegvalt en iemand zich vrijer en vrolijker voelt, maar ook trager gaat reageren. Een keer te veel drinken kan voor een black-out zorgen, een tijdelijke stoornis in de hersenen. Maar vaak te veel drinken kan voor permanente beschadiging van de hersenen zorgen.

Onder de zestien jaar heeft alcohol een heftiger effect op de hersenen, dan bij oudere jongeren. Dit kan tot directe beschadiging leiden maar ook een belemmering van de groei van de hersenen opleveren. Hierdoor kunnen gedrags- en schoolproblemen ontstaan.
Jongeren van deze leeftijd die wekelijks meer dan zes glazen alcohol nuttigen, hebben meer gezondheidsklachten, maar ook angst en depressie komen meer voor bij deze groep jongeren en soms worden zelf leverbeschadigingen waargenomen.
Daarnaast heeft onderzoek uitgewezen dat de kans op alcoholverslaving groter is naarmate er op jongere leeftijd al alcohol gedronken wordt. Vooral wanneer er gedronken wordt om problemen te vergeten blijkt dit het geval.
Doordat het lichaam van een jonge adolescent vaak ook nog niet volgroeid is en dus gewoon kleiner is dan dat van een volwassene, kunnen jongeren ook snel te veel drinken waardoor ze vaker betrokken zijn bij ongelukken of ruzies/ gewelddadig gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja want je bent nog in de groei en dat kan lopen tot niet meer groeien of zelfs gevaarlijke ziektes en als ik jou was zal ik nooit drinken iemand die drinkt heeft 24% meer kans op kanker
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb geen flauw idee wat passoa/smirnoff is maar NIET DOEN!
Je vernietigd je hersenen. Je kan beter met je hoofd tegen een muur aan beuken, dan beschadig je minder hersencellen.
Beter limonade drinken, das ook zoet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mnou weetje, toen ik 13/14 was had ik in het weekend ooit avonden waarop ik ladderzat thuis (toen rond de 10 flessen) kwam omdat ik naar feesten ging waar het onbeperkt drinken was(gewoon bij mensen thuis dan) maar gelukkig hebben mijn ouders me toen een tijd niet weg laten gaan anders was het waarschijnlijk erger afgelopen, ik ben nu 16 en nou vinden ze dat ik zelf maar verstandig genoeg moet zijn om mezelf in te houden(nog steeds wel ooit rond de 15 flessen op en dan zat thuis) maar ik heb er nog nooit last van gehad, wat ik je wel mee wil geven is : drink af en toe eens een pilsje, maar hou het wel in de hand en laat je niet opbutsen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja het is slecht voor je om veel redenen die hier al genoemd zijn. Hersencellen kunnen afsterven, en hersencellen zijn nou net die cellen, die niet meer aangroeien of vernieuwen. Als je 13 bent, zijn je hersenen nog volop in ontwikkeling. Je wilt toch zeker geen beschadigingen oplopen. Ik begrijp al helemaal niet waarom je als 13 jarige moet drinken, om jezelf zo de gewenning aan de smaak te geven. Je loop hierbij het risico op verslaving als je vol in de pubertijd zit. En als je vind dat Passoa of Smirnoff geen sterke drank is, lijkt het erop dat je al een probleem hebt.