als je af en toe een beetje alcohol drinkt, en je bent 14, zijn je hersenen dan al beschadigd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
5.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik hoop het niet
Ik ben 12 en drink soms al een beetje alcohol en ik zit op gymnasium dus denk het niet ;)
Xx
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De gevolgen hiervan merk je ook niet op je 14de. deze harddrugs net als veel andere harddrugs merk je ook niet gelijk de gevolgen van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@vraagje12345 je bent slim door gymnasium te doen, helaas telt slimheid niet als we het over "wat is wijsheid" hebben. als je wijs bent denk je na over de gevolgen, als je dit mist en alleen slim bent dan zul je hier inderdaad niet over nadenken.

Het beste antwoord

Je hersenen groeien voorlopig nog even door. Alcohol is niet voor niks pas vanaf een latere leeftijd. Je hebt tot die leeftijd oneindig veel soorten limo's om uit te kiezen. Hoef je toch niet persé alcohol?

Ja, je richt schade aan met het te vroeg drinken van alcohol. Wees verstandig en stop er voorlopig mee.!

Toegevoegd na 4 minuten:
6. Schade voor de hersenen
Overmatig alcoholgebruik is schadelijk voor de ontwikkeling van de hersenen. Je hersenen ontwikkelen zich tot hun 24e.

info: Jellinek kliniek
http://www.jellinek.nl/informatie_en_advies/vraag_en_antwoord/vraag/221

Verbindingen tussen hersencellen

Tijdens de pubertijd neemt het aantal verbindingen tussen hersencellen toe. Ook het deel van de hersenen, dat verantwoordelijk is voor redeneren en plannen en zelfbeheersing, is in de pubertijd nog volop in ontwikkeling. Een belangrijk hersengebied voor leren en geheugen is de hippocampus. Ook dit deel van de hersenen is tijdens de pubertijd nog volop in ontwikkeling. Alcohol kan deze ontwikkelingen nadelig beïnvloeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

ja je moet pas drinken als je een acceptabele leeftijd bereikt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het gaat niet om die enkele x dat je alcohol drinkt. Je krijgt pas beschadiging als je langdurig grote hoeveelheden alcohol nuttigt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
duidelijk geen verstand van..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja duidelijk is er bij hem een hoop beschadigd. min min min min min min
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 1 glaasje zijn er al hersencellen gestorven en die komen niet meer terug... het is duidelijk dat er bij jou al een aantal zijn gesneuveld... r.i.p.
Bij elke inname van alcohol gaan er hersencellen te gronde, is dat antwoord genoeg?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
klopt helemaal!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
" +
Ja, dat is goed mogelijk. De hersenen ontwikkelen zich tot gemiddeld het 24e jaar. Alcohol verstoort die ontwikkeling en dat kan van invloed zijn op je karakter en gedrag. In de puberteit groeien botten en spieren versneld. Hormonen beïnvloeden deze processen en alcohol verstoort de balans. Alcohol verlaagt o.a. de hoeveelheid mannelijk hormoon en groeihormoon. Van jongens is bekend dat overmatig alcoholgebruik de botontwikkeling remt. Na een avond drinken functioneert het geheugen slechter. Concentreren wordt daardoor moeilijker. Bij jongeren kost het afbreken van alcohol meer tijd dan bij een volwassene. Na een avond veel drinken ben je de volgende ochtend nog steeds onder invloed. Jongeren hebben net als volwassenen na een weekend stevig drinken zeker twee dagen nodig voor herstel. Een black-out kan ontstaan wanneer veel alcohol in korte tijd wordt gedronken. Op het moment van drinken lijkt er niets aan de hand maar de volgende ochtend blijkt de herinnering uit het geheugen verdwenen te zijn. Een regelmatige black-out kan blijvende schade veroorzaken aan de hersenen.
Amadea
13 jaar geleden
"ik zit op het gymnasium dus ik denk het niet"

Sorry, maar dat je "slimmer" bent neemt niet weg dat alcohol schadelijk voor je is. (Je zou juist denken dat de schade groter kan zijn bij een slimmer persoon aangezien die meer te verliezen heeft ;) )

Ja! Alcohol zorgt voor veel meer beschadiging dan alleen in de hersenen. En dit al helemaal als je nog maar een jonkie bent. Belangrijke tip: drink het niet! je hebt het niet eens nodig! Mocht je de smaak zo lekker vinden, koop maltbier o.i.d.

Bepaalde delen van je hersenen zouden nog kunnen herstellen bij een alcoholvrij dieet. Echter, bepaalde delen van je centrale zenuwsysteem (incl. hersenen) herstellen niet meer (denk bijv. aan zenuwcellen).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1
JA.
En nu kan ik wel een grapje maken dat er sowieso al iets mee mis is als je ZO jong begint met drinken, maar ik bedoel het serieus.

Elk glas alcohol vernietigt hersencellen. Ook als je ouder bent of jonger, dat maakt eigenlijk niet uit. Maar hoe eerder je begint, hoe groter de cumulatieve schade. En : juist in de puberteit zijn je hersenen sterk in ontwikkeling, en kun je eerder echt vervelende schade oplopen.

Tegenwoordig wordt er ZO veel en ZO vaak gedronken, dat je al late twintigers en vroege dertigers ziet met de ziekte van Korsakov ; een ziekte die 'vroeger' pas bij echte alcoholisten na hun vijftigste, zestigste levensjaar voorkwam.

Natuurlijk heb je een heleboel hersencellen en kun je er best wat missen, en sterven er ook door andere oorzaken wel regelmatig een paar duizend af, maar alcohol is daarin wel degelijk een niet te onderschatten (maar zeer sterk onderschatte) factor. En al heel snel een gewoonte, zoniet een verslaving (want ach, het is zo gezellig, een glaassie, doe toch lekker mee). En sinds er niet meer gerookt wordt, lijkt het wel of er overal een factor vier tot tien meer gezopen wordt dan 'vroeger' (toen we ook al best wel een glaasje lustten trouwens).

De hersenschade is er dus al. Na één glas al. Alleen hoef je daar nooit iets van te merken. Dat gebeurt pas na vele, vele misschien wel duizenden glazen. Maar niemand kan je vertellen hoeveel. Met een paar glazen per week en niet dagelijks zit je aan de veilige kant. Mits je hersens uitgerijpt zijn, en DAT zijn ze nog niet. Deleeftijd van 16 is zelfs erg aan de krappe kant, en heeft meer met handhaving dan met gezond verstand te maken. In heel veel landen is het 18 of 21 - en terecht. Dus als je de verleiding nog kunt weerstaan - wat me heel kwalijk lijkt als dat nu al niet meer zo is - probeer het dan nog even uit te stellen voor je echt meer dan een slokje gaat drinken.

En laat je vooral niks opdringen door volwassenen die het zo gezellig vinden als je meedoet want je bent toch al zo groot. Zelfs niet als het je eigen ouders zijn. Ze laten je toch ook niet gezellig meeroken, meesexen of mee autorijden ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een woord? Ja.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha emin, in 1 woord mag je niet* antwoorden (A) zie regels*, het antwoord dient ondersteund te worden met een argument zodat de 'goeievraag-er' er wat mee kan :P
Als je 14 jaar bent en je gaat nu al alcohol drinken, dan zijn je hersens al aangetast. Dat doe je gewoon niet op die leeftijd.
Kun je nagaan wat er met je hersenen gaat gebeuren als je echt gaat drinken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Af en toe is geen aangegeven hoeveelheid.
Als je twee glazen bier in de week drinkt kan dat geen kwaad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
- Slecht antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor het kompliment en het minnetje. Zo te zien ben je daar erg bedreven in.
Minder bedreven ben je in het geven van een argument waarom het antwoord zo slecht is. Probeer het eens!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat zeker op je 14e je iedere hersencel nodig hebt en je er absoluut geen een kan missen. Dus zeker niet dood maken met 2 glazen bier in de week!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zeker ook voor dokter gestudeerd. Heb je een enkele onderbouwing of zeg je maar wat.
En nog bedankt voor het minnetje. Zo te zien ben je daar ook erg bedreven in.