Is taksi nog hetzelfde dan 15 jaar geleden?

Vanacht had ik er ineens zin in, in taksi, het is al iets van 15 jaar geleden dat ik het voor het laatst gedronken heb dus keek ik op hun website of het er uberhaupt nog is... Toen las ik dat er veel zuivel inzit, maar ik weet bijna zeker dat dat toen niet zo was. Toen was het gewoon een vruchtensap achtig drankje... Hebben ze hun receptuur verandert?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
10.5K

Antwoorden (4)

Er zat altijd al wel calcium in. In principe is het nog altijd vruchtendrank. Maar door de huidige drang naar weinig kalorieën hebben ze de receptuur wel aangepast.

Ze hebben de ingrediënten die slecht zijn voor kinderen (omdat ze er dik van kunnen worden) vervangen door iets mindere dikmakers. De smaak is daardoor wel licht anders geworden, maar het is nog wel herkenbaar als Taksi.

Hetzelfde is gebeurd met chocoladerepen zoals mars, snickers e.d. Je zou het eens kunnen proberen, dan weet je meteen of je het (nog steeds) lekker vindt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
jep, ik herinner me nog dat ik als klein jongetje dronk uit een pakje dat leek op een jungle, vond het zo lekker, tegenwoordig met al die goedkopere manieren om de smaak te immiteren... faal, het smaakt anders
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De originele taksi (ik heb het nu over tropisch fruit, vroeger verkocht als tropical blue) is qua receptuur niet of nauwelijks veranderd. Ook toen zat er al zuivel in, en ook toen was het een vruchtensapachtig drankje.
De zuivel die gebruikt wordt is melkpermeaat, een waterige substantie die achter blijft bij de productie van bijvoorbeeld kwark. Veel suikers uit de melk zitten daar nog in, en geven de taksi zijn unieke smaak.
Het fruitsap (op basis van concentraat) dat gebruikt wordt geeft samen met de melksuikers de zoete smaak. Er wordt geen suiker toegevoegd, maar ook geen kunstmatige zoetstoffen, zoals eerder wel beweerd. (bij de sinaasappelvariant is dit wel het geval).
Wel is er een light-variant beschikbaar, maar daar ging de vraag niet over.

Kortom: Ja, de originele Taksi is nog verkrijgbaar, ook vroeger zat er al zuivel in, en het is nog altijd ontzettend lekker!

Toegevoegd na 4 minuten:
Correctie: Te snel op antwoord toevoegen gedrukt! Er wordt wél suiker toegevoegd, géén kunstmatige zoetstoffen. Kortom: Dezelfde samenstelling als 15 jaar geleden. Zie link voor de ingrediënten:

Toegevoegd na 4 uur:
Voor de critici nog een aantal bronnen toegevoegd, één van de 15 jaar oude variant: Taksi tropical blue, en één van de huidige ingrediënten van taksi, waarin je kunt zien dat de ingrediënten EXACT HETZELFDE zijn gebleven, namelijk: Water, melkpermeaat, suiker, vruchtensap, citroenzuur, kleurstof, aroma, pectine, room en vitamine C.
Het percentage melkpermeaat, wat Taksi zijn taksi-achtige smaak geeft, is iets omhoog gegaan. Dat zou een verbetering moeten zijn voor de taksi-liefhebber.
De overige verschillen in verhouding zijn te verwaarlozen.
In ieder geval: >>>Geen kunstmatige zoetstoffen<<<
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En waarschijnlijk gaat het vies tegenvallen als je het probeert. of het recept nu wel of niet veranderd is, je smaak is dat in 15 jaar vast en zeker wel. Het lekkere zoete van vroeger is nu mierzoet geworden. Sommige dingen moet je gewoon in herinnering houden en verder niets mee doen. Hoewel ik denk dat je niet echt een trauma zal krijgen van een tegenvallend drankje