Hoe kan ik het beste water en koffie afmeten?

Hier staat alleen een grote bak met koffie en een litermaat.
Heb ongveer 8 kopjes koffie nodig.

Toegevoegd na 33 seconden:
ik beschik hier alleen over een kopje en theelepeltjes,.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En? Was de koffie lekker???

Antwoorden (3)

Die 8 kopjes meet je af door 8 keer een kopje met water te vullen, of dat 2 x te doen en het dan op 't oog met 4 te vermenigvuldigen.
Hoeveel koffie je er bij moet doen hangt af van hoe sterk jij hem wil, als je van een 'straf bakske' houdt zou ik uitgaan van ongeveer 3-4 theelepeltjes per kopje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je 8 kopjes nodig hebt, zou ik er 9 kopjes water in doen. Een deel van het vocht verdampt en een deel wordt door de koffiedrab opgenomen.

Zoals Stippel ook zegt, hoe sterk wil je de koffie? Voor een 'normale' sterkte hanteer ik altijd 6 volle dessertlepels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Per kop koffie (geen mok, maar kopje) heb je ongeveer een eetlepel koffie nodig. Je zult een beetje moeten schatten. Ik weet niet hoe groot je kopje is, maar er gaan zo'n 5 à 6 eetlepels gemalen koffie in een kopje, denk ik. Dus als je een volle kop gemalen koffie op een liter water doet, is het volgens mij wel goed. Houd je van slappe koffie, dan doe je wat minder koffie, bij sterke koffie gebruik je meer.
Een liter water is ongeveer voor 8 kopjes (geen mokken).