smaakt rode wijn nog even lekker wanneer hij in de wagen is blijven liggen bij temperatuur van + - 45 ° ?

de dag voordien een kistje rode wijn gekregen en 's avonds in de wagen gelegd naast de chauffeur, bij thuiskomst de wagen op de oprit geparkeerd en wat bleek...de flessen waren bijna aan 't koken, vandaar mijn vraag, is deze wijn nog drinkbaar ?

Toegevoegd na 20 uur:
de verwarming in de wagen ....ja die kan natuurlijk niet zo'n extreem hoge temperaturen teweegbrengen, wel als 't ie een voormiddag in de felle zon heeft staan bakken met de ramen dicht

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
2.3K

Het beste antwoord

Vaak zegt men dat rode wijn op kamer temperatuur bewaard moet blijven, ik neem aan dat dat zo'n 20/21 graden is. Als jou wijn +- 45 graden is denk/weet ik dat het geen lekker temperatuur wijntje meer is, of je hem nog kan drinken dat merk je snel genoeg na een slok...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

het schijnt zelfs dat rode wijn lekkerder is als hij bevroren is geweest
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bijna aan het koken, dat scheelt nog 55 gr. Maar de vraag is, is hij nog lekker. Ik zou het gewoon proberen. Zorg dat hij weer op huiskamertemperatuur komt en neem een glas.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die wijn kun je beter gebruiken in een stoofpot! Denk niet dat hij nog drinkbaar is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gewoon proberen, er gaan zoveel verhalen rond over wat je wel of niet moet doen, maar wat uiteindelijk geen enkele invloed had op de smaak. Ik weet dat er ooit een test is gedaan, met flessen wijn die absoluut niet gescud mochten worden omdat dat de smaak zou beinvloeden. na een dagje ermee rondrijden in een vrachtwagen, proefde het panel echt geen verschil met de wijn die stil had gelegen.
Nou is temp.verschil wel iets anders, maar als je niet probeert zul je het nooit weten. (wel even proeven voor je een flesje openmaakt voor je gasten)
13 jaar geleden
Soms wel lekkerder en soms niet, en verandert de smaak in azijn.
Doe de smaaktest, en je weet het. Als het niet meer te drinken is, maak er dan een lekkere dressing van, of een tomatensoepje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij is het lekkerst gewoon op kamertemperatuur
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Schudden maakt voor wijn niet zoveel uit, temperatuur wel. Maar dan ligt het niet alleen aan hoe warm, maar ook hoe lang zo warm.

Die 45 graden neem ik trouwens met een korreltje zout, ik neem aan dat je je auto niet zó heet stookt, dat zou voor jezelf ook niet comfortabel zijn. Maar flink boven kamertemperatuur zullen ze wel gekomen zijn.

Er zal niets anders opzitten dan te proberen: de flessen rustig weer op temperatuur laten komen (ongeveer 18 graden) en vervolgens een flesje opentrekken. Ik vermoed dat de kwaliteit wel wat achteruit zal zijn gegaan, maar dat het met dat ondrinkbaar zijn wel mee zal vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de auto stond heel de voor - en namiddag op de oprit in de zon, vandaar mijn vraag....