De koffie is bruin! Suiker en melk erin? Nee ik drink hem zwart.

Wie heeft deze inconsequente uitdrukking bedacht? Is koffie nou bruin of zwart?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
4.5K

Het beste antwoord

De koffie is bruin is een uitdrukking en betekent: de koffie is gezet.
Koffiebonen zijn bruin, maar als het gezette vocht in een kopje of pot zit is het een donkerbruin tot zwart vocht. Drink je koffie met melk erin dan is de koffie ook bruinig, dus om verwarring te voorkomen is koffie zonder melk tot 'zwarte koffie' uitgeroepen.

Toegevoegd op 31-05-2009 15:38:45
De uitdrukking komt uit de tijd dat de koffie nog in een percolator gezet werd. Er werd water in een pot gedaan met bovenin een filter. Door het water in deze filterkoffiepot aan de kook de brengen werd, via een buisje, het kokende water naar bovenin de filter gestuurd waarna de dan getrokken koffie weer naar beneden loopt. Dit proces ging net zolang door tot de koffie de gewenste kleur had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Zwart is in tegenstelling van wit: Melk... en dan nog zonder suiker ook....

Toegevoegd op 31-05-2009 15:04:50
is weer alleen definitie-gerelateerd en ergo symantisch...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mij is koffie zwart, maar misschien is dat bij jouw anders.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Samcali;

Briljante ontdekking! Typisch zo'n uitdrukking die mensen gedachtenloos gebruiken terwijl er geen reet van klopt. Net zoals "Ha, ben je daar?", of "Hé, leef jij ook nog?"....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn koffie is wel zo ontzettend donker dat zwart een betere benaming is dan bruin.
Hoewel de vlekken die je ermee kunt maken dan weer wel bruin zijn...
mmmm
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft is de koffie gewoon véél te slap als hij bruin is. Ik drink de koffie als het even kan dan ook niet bruin, maar echt zwart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat mij betreft moet koffie zijn als een negerin: Zwart, Heet en Zoet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor zover ik het kan beoordelen is koffie bruin. Een bevriend kunstenaar heeft eens een serie schilderijen gemaakt met koffie, zie hier het resultaat. oordeel zelf over de kleur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Koffie is zwart in een beker, mok of kopje, en bruin in een glas, tenzij je van boven kijkt. Eigenlijk is het inderdaad bruin, maar aangezien vele mensen het uit een beker, mok of kopje drinken zeggen ze allemaal zwart.

Heel apart!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt er aan wat voor soort koffie het is. of je te weinig melk erin hebt gedaan of niet.