Is alcoholvrij bier slecht voor kinderen?

Volgens mij is het namelijk veel gezonder dan al die sapjes en cola etc.

Ze lusten het wel.

Ik geloof niet dat kinderen gaan drinken omdat ze vroeger met bier of wijn in aanraking zijn gekomen. Ik ben een zeer matige drinker terwijl er thuis altijd geproefd mocht worden. Geldt eigenlijk voor iedereen in mijn familie. Volgens mij heeft dat "gevolgdrinken" meer te maken met het sociale niveau van ouders / omgeving.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Dranken
2.2K

Het beste antwoord

Frisdrank is niet gezond. Het hoge suikergehalte in deze softdrinks zorgt niet alleen voor gewichtsproblemen bij kinderen, het ontregelt bovendien de insuline-huishouding. Insuline speelt een belangrijke rol in de groei en ontwikkeling van diverse organen en weefsels, Alcoholvrij bier bevat ook suikers, maar complexe suikers, die de insulinehuishouding niet verstoren. Bovendien is het alcoholgehalte zo laag dat er nauwelijks sporen van terug te vinden zijn in het bloed. Alcoholvrij bier is dan ook een gezond alternatief voor frisdrank.

Mijn kinderen waren ook gek op bier. Bij ons kregen ze i.p.v cola of een andere frisdrank een alcoholvrij biertje. Naast het feit dat ze het interessant vonden, vonden ze het ook lekker. Ook zo'n 20 jaar geleden waren er voor- en tegenstanders om kinderen alcoholvrij bier te geven. De voorstanders waren vaak gezondheidfreaks of vegetariërs. De tegenstanders achtten de stap van alcoholvrij bier naar bier met alcohol klein. Wij vonden het belang van gezonde voeding zwaarder wegen. En na twintig jaar kan ik de balans opmaken. Mijn drie zoons (jongste 22; oudste 28) zijn allen matige alcohol gebruikers. Slechts een paar glazen in het weekend of op een feest, maar niets om je zorgen over te maken en tot op heden zijn ze geen gram te zwaar en gezond!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Nee hoor, die lusten dat toch niet... En als ze dat wel lusten, dan zitten ze niet ver van alcoholbier af, hoe jong ze ook zijn...

Maar slecht is het niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
eens!
Leuk weetje: In de USA mogen kinderen dat helemaal niet drinken voor de wet. Reden: ze raken alvast gewend aan de smaak...
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad...
AWM
14 jaar geleden
Correctie: Dat drinken is in de USA denk ik niet geregeld, ze mogen het in elk geval niet kopen...
Let wel op: volgens mij mag je 't alcoholvrij noemen als er toch nog wat in zit. Ik weet alleen ff 't percentage niet... Misschien 1%.

Toegevoegd op 29-05-2009 20:04:20
'T is 0,1%

Toegevoegd op 29-05-2009 20:11:45
Die regel in de US ben ik 't wel mee eens. Dus in die zin kan 't inderdaad slecht voor kinderen zijn, al is 't dan pas in de toekomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe je het ook went of keert, het is niet goed. Ze wennen aan de smaak, en er zit vrijwel altijd nog een klein beetje alcohol in al is het bijna niets. Als je het goed wilt doen, geef ze dan water, of melk ofzo...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind het schadelijk voor kinderen omdat je hiermee indirect communiceert dat bier een normale drank is om je dorst te lessen. Wat mij betreft is een biertje heerlijk als het lekker warm is en paar biertjes is ook prima. Maar ik vind het ook niet een goed voorbeeld om (veel) bier te drinken waar kinderen bij zijn.

Daarom vind ik het ook niet nodig dat (jonge) kinderen bijvoorbeeld wijn proeven. Mijn mening waarom ik het schadelijk vind voor kinderen ligt dus meer aan "het goede voorbeeld geven".

Bier zonder of met weinig alcohol is niet ontwikkeld als drank voor kinderen, maar ik denk niet dat er schadelijke stoffen in zitten. Ik zou eerder stellen dat Sapjes en Cola ook ongezond zijn als je hier veel van drinkt.

Toegevoegd op 29-05-2009 20:15:28
Leer ze liever water te drinken of desnoods water met aanmaaklimonade en sapjes en cola als uitzondering te gebruiken. Zo zou ik later als ze groter zijn ook omgaan met Alcohol, als uitzondering.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er is wel een speciaal gemberbier. Dat vond ik als tiener erg lekker en dat zou wel gezond zijn. Niet alle bieren zijn hetzelfde.

Toegevoegd op 29-05-2009 23:25:29
Link is toegevoegd voor een recept om het zelf te maken.

Toegevoegd op 29-05-2009 23:30:24
Ik heb vaak alcohol-vrij bier gedronken en ook bruin bier.
Ben nog steeds een zeer matige bierdrinker terwijl ik het wel lekker vind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat is een alcoholhoudende drank:

Een drank is een alcoholhoudende drank als er meer dan 0.5% alcohol in zit. In de Drank- en Horecawet wordt onderscheid gemaakt tussen zwak-alcoholhoudende drank en sterke drank. Zwak alcoholhoudende dranken zijn bier, wijn en gedistilleerde dranken met een alcoholgehalte van minder dan 15%. Alle gedistilleerde dranken die 15% alcohol of meer bevatten behoren tot de categorie sterke drank. Er zijn mixdranken die meer dan 15% alcohol bevatten en daarom ook sterke drank zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
van alocohol vrij bier word je dik ! ik vind ook eigelijk dat een kind dat ook helemaal niet drinken moet . er zijn zat andere drankjes .ik vond op mijn 13 jaar bier al lekker ! zo lekker dat ik 25 jaar later alco was !sta nu al 7 jaar droog .ik vind het geen goed plan om een kind zo jong al laten wennen aan bier ook al is het zonder alchohol .