Welke stoffen zitten er in wijn behalve water en alcohol. Deze vraag is over witte, rode wijn en roze.

Voor een profielwerkstuk voor school moet ik weten wat er in deze verschillende dranken zit. Het is verder nergens te vinden. Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
14.3K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad moeilijk te vinden.
Het schijnt een goed bewaard geheim te zijn.
Ik zoek nog even verder, ik wil het ook weten.

Antwoorden (3)

Sulfiet: Sulfieten worden gebruikt als conserveringsmiddel in voedsel (E-nummers E220 t/m E228). Sulfiet komt in beperkte hoeveelheden voor in wijn (ook biowijn bevat het), en meestal wordt daar sulfiet toegevoegd om de fermentatie en oxidatie tegen te houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sulfiet: conserveringsmiddel (zie Brabart's uitleg)
Tannine: komt van nature voor in druiven
Suiker: komt van nature voor in druiven

Suiker wordt omgezet door gisting in ethanol, dat is een alcohol.

En nog meer chemische stofjes, zie deze zeer overzichtelijke websites! http://www.weinschenker.nl/inf/alg/i_chemisch.htm

Ik hoop dat ik je geholpen heb, succes met je werkstuk.

Voor de duidelijkheid, bij rode wijn doet de schil ook mee in het proces, deze geeft de rode kleur af, en nog extra smaak.

Bij witte wijn wordt de schil vantevoren eraf gehaald en maken ze de wijn van alleen het vruchtvlees.

Bij rosé wordt de schil na een tijdje uit het proces gehaald.
Bij goedkope rosé is een mengsel van witte en rode wijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Teveel wijn op ? Volgens mij is een druif een vrucht, geen stof
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ghehe oops;) druivensuiker?