waarom blijft een rietje niet in de cola staan?

het rietje gaat langzaam omhoog

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Dranken
5.9K

Antwoorden (5)

dat komt door de koolzuur
in sinas en 7 up heb je dat ook
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
en ook in Spa Rood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als je genoeg bubbels hebt wel vaak gebeurt het ook niet meer als de meeste prik al uit de fles is
Het koolzuur (de luchtbelletjes) die opstijgen, duwen het rietje omhoog. Het rietje gaat niet helemaal uit het glas, omdat het op een bepaald punt zwaar wordt en tegen het glas blijft klemmen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat komt door het koolzuur in de cola. De bubbels gaan omhoog en zo ook het rietje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het rietje is lichter dan cola, daar ga ik weer...

Een voorwerp geheel of gedeeltelijk ondergedompeld in een vloeistof of gas ondervind een opwaartse kracht deze kracht is gelijk aan het gewicht van de verplaatste cola...

of te wel je rietje drijft.

Toegevoegd na 2 minuten:
De Van Der Waals krachten spelen of kunnen ook rollen spelen in het omhoog komende rietje.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is onderdaad de koolzuur zoals al genoemd maar als je goed kijkt zie je dat de belletjes in en aan het rietje "plakken", dat geeft het liftende effect. tik maar eens een paar keer met het rietje op de bodem, schieten de belletjes eraf en zakt het rietje weer naar beneden.
kort daarna plakken er nieuwe belletjes aan en begint het geheel opnieuw