Simpele logica, en vierkantjes tellen.
Vooraan in elk boekje staat precies uitgelegd hoe de puzzel in de basis werkt. Met die methode kun je dan de hele puzzel oplossen.

Als er bijvoorbeeld 10 hokjes zijn, en links daarvan staat dat er 7 hokjes zwart zijn, dan weet je dat in elk geval, aan welke kant je ook begint, de middelste 4 hokjes zwart moeten zijn. Zo ga je regel voor regel en stukje voor stukje de hele puzzel af, waarbij je steeds meer uit moet gaan van dingen die je al weet. Heb je bijvoorbeeld in een rij ergens 4 aaneengesloten hokjes zwart door kolommen die je (gedeeltelijk) on invullen, en staat er in die rij nergens een cijfer (groepje) groter dan vier, dan weet je dat de hokjes links en rechts daarvan leeg moeten zijn.

Op de site uit de link worden de puzzels helemaal stap voor stap uitgelegd.