Wie kan zich Dorus nog herinneren?

Eigenlijk heet hij Tom Manders. En waarom hoor je bijna nooit meer iets van hem, terwijl anderen geregeld herhaald worden in allerlei varietee- of cabaretprogramma's?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Televisie
2.2K

Het beste antwoord

Ja natuurlijk! Geweldig. Zoals Ruth al zei: Poesie Mauw! Waarschijnlijk zijn bekendste fragment. Een ander fragment dat ik me herinner is: De Muizeval (zie link). Hij speelt hier een dubbelrol in.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Er zitten twee motten
in m'n ouwe jas
En die twee motten
die zitten er pas.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Die bedoel je toch? Deze regels komen, inclusief melodie, spontaan naar boven bij het horen van de naam Dorus. Maar 'k weet niet helemaal zeker of het klopt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
En die ene heette Bas. Maar hoe heette die andere ook alweer?
Antoni
15 jaar geleden
Charlotte, en dat rijmde weer op "motten". Sterke tekst, hoor!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
:)
Tja, het is niet meer echt van deze tijd.
Maar dat is niet erg, je hoort ook niet zoveel van Hermans, Sonneveld en Kan. Dat tijdperk is voorbij.
Je kunt je hart wel ophalen bij Youtube als je 'Dorus' intikt.
AWM
15 jaar geleden
Ik. Bijv de scene waar een kind 'poesje mauw' zingt.
Bovendien heb ik hem ook nog ergens op een krakende grammofoonplaat staan, dus als ik het gevoel voor nostalgie compleet wil hebben, zet dik die op. Leuk voor een keer!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
AWM
15 jaar geleden
Ja, dat was een geweldige act.
Allemaal kijken:
http://www.garagetv.be/video-galerij/ghostwriter/Dorus_Corrina_Poesie_Mauw.aspx
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Geweldig! Bedankt Antwoordman! Van Wikipedia: Corrina van Ginkel-Konijnenburg (10 november 1964 - Pernis, 31 juli 2002) werd bekend met haar optreden in de show Bij Dorus op schoot van Tom Manders, waar zij als driejarig meisje op 18 november 1967 het liedje Poessie Mauw ten gehore moest brengen. Zittend bij Dorus op schoot bleef de kleine peuter de woorden Poessie Mauw eindeloos zingen, omdat ze blijkbaar de rest van de tekst van het liedje niet kende. Dit leverde Corrina al jong de status van bekende Nederlander op; het fragment werd talloze malen op de Nederlandse tv herhaald en bereikte onder een bepaalde leeftijdsgroep een bijna legendarische status. Corrina van Ginkel-Konijnenburg was getrouwd en moeder van twee dochters. In april 1998 werd bij Corrina baarmoederhalskanker geconstateerd . Na een langdurige ziekte van vier jaar overleed ze op 37-jarige leeftijd in haar woonplaats Pernis.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
poezie mauw stond ook op you tube maar ik kan hem niet meer vinden maar deze is ook leuk : http://www.youtube.com/watch?v=LJQcMWZx8As
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hé Naatje, deze had ik al hieronder geplaatst. Maar dan de volledige sketch.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
haha ik zie het nu pas...solly....
AWM
15 jaar geleden
Goh, zo jong overleden.
Niet te bevatten als je dat kleutertje daar ziet zitten met nog haar hele leven voor zich...
Dorus is uit de zwart-wt tijd. Voor mij bestaat hij ook niet in kleur. Uitsluitend in zwart-wit gezien. Poessie Mauw inderdaad en ''geen kaas vandaag" met de slimme muizenval. En vaste pianist 'meneer' Cor Steyn was er altijd bij. Er is niet zo'n uitgebreid interessant repertoire van Tom Manders, zoals dat er wel is van bijv. Wim Sonneveld en daarom zie je hem niet zoveel meer.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ook ik genoot en geniet nog steets van Dorus als ik een herhaling zie
Zijn jas hangt nu bij beeld en geluid in Hilversum
Als je een stukje wil zien ga dan naar Beeld en Geluid
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik kan me hem ook nog wel herinneren. Ik denk echter dat artiesten (en schrijvers en acteurs enz) meestal alleen leuk zijn in hun tijd. Wie kent bv Snip & Snap nog? Of de Bonte Dinsdagavond trein? Of Kronkel (in de krant)? Net als Dorus mega groot in hun tijd, nu bijna geheel vergeten.