Hoe,hebben ze de effecten van Pipi langkous gemaakt want toendertijd hadden ze nog geen pc's en geavanceerde apparatuur?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welke effecten, Pippi kan echt een paard op tillen ;).
Kijk maar eens goed naar de films, ik begrijp niet dat ik als kind niet zag hoe nep het is.
Herinner me een scène in een vliegende auto, je ziet duidelijk dat de achtergrond een film is.

Het beste antwoord

Bleu-screening is een filmtechniek ook zonder computers mogelijk is. Met computers is het makkelijker. In de tijd van Pippi Langkous werd die techniek al ook gebruikt. Maar ook al toen Grace Kelly nog filmster was.
Chroma key (ook wel kleurwaarde of, kleur-specifiek, Blue key, Blue-screening, Green-screening en Green key) is een techniek die vaak wordt gebruikt binnen de filmwereld. Hierbij wordt als eerst een onderwerp gefilmd tegen een groene of blauwe achtergrond. Daarna kan men met kleurenfilters, of tegenwoordig met computers, die achtergrond doorschijnend maken zodat het gefilmde object voor een andere achtergrond geplaatst kan worden.

Dat paard wordt door iets anders opgetild of staat gewoon op iets anders en zij gaat ervoor staan met haar armen omhoog als ze het zelf aan het tillen is.
Er zijn meerdere technieken en sommige worden ook voor goocheltrucs gebruikt. Ze gooit ook gewoon met beschilderde dozen en zo.
Op de wikipedia-pagina met speciale effecten http://nl.wikipedia.org/wiki/Speciale_effecten staan er een aantal beschreven en dan vooral bij geschiedenis.

Zo zijn er nog veel meer voorbeelden waarbij geen gebruik is gemaakt van computers zoals in de eerste Star Wars, Star Trek en sprookjesfilms.

Ik ga er tenminste van uit dat je de film-versie en niet de tekenfilm bedoelt.

Toegevoegd na 19 minuten:
Toevoeging:
Deze zie ik nog wel eens dat deze op TV wordt uitgezonden. Zie bijvoorbeeld van 1:49.

Toegevoegd na 57 minuten:
TOEVOEGING
Zoek op youtube op blue screening en je zult er een uitleg vinden. De techniek is al oud, maar dankzij computers is het beter toegankelijk voor een heleboel gebruikers. http://www.youtube.com/watch?v=4RZnF_BhnOs en
http://www.youtube.com/watch?v=eC9e9UoEuh0&feature=endscreen&NR=1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

In het voorbeeld dat Pipi een paard optilt: dat zijn 2 over elkaar geschoven beelden: eerst filmde ze Pipi met haar armen in de lucht, dan filmde ze gewoon het paard. In de montagekamer werd dan heel secuur de beelden over elkaar heen "geplakt".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oh je bent mij voor :( maar of wij hetzelfde bedoelen!?
Foto voor fotootje en dat snel achter elkaar klapperen.

(VB: Armen omloog *klik foto, armen omhoog *klik foto, enz.) en zo zwaaide ze of tilde ze dingen. (heeft een naam, geen idee hoe t heet, hopelijk kan iemand mij verbeteren.