Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waar kan ik een campagne filmpje van: Heb 't lef, wapens weg! Vinden?

Dit is een oude slogan, vermoedelijk eind jaren 90 begin 2000.

Het was een filmpje van iemand die een politiebureau binnen kwam en een mes wilde inleveren. Dan legt hij de hand van de agent op tafel en prikt heel snel met dat mes tussen de vingers van de agent.

Waar zou ik dat filmpje kunnen vinden?

een maand geleden
in: Televisie
Amadea
een maand geleden
Het blijkt het "generaal pardon" van december 1999 te betreffen. Een landelijke actie van het ministerie van Justitie, in samenwerking met het landelijk Platform tegen Geweld op Straat, om jongeren over te halen straffeloos hun wapens in te leveren. De campagne startte op 13 december en duurde tot Kerst. Dit leverde 13.826 wapens op. Behalve een filmpje zou er ook een affiche voor gemaakt zijn. Maar helaas kan ik geen van beide op internet vinden.
Amadea
een maand geleden
Op Delpher heb ik gezocht in kranten van die tijd en vond daar dit artikel met daarbij een foto die mogelijk een snapshot uit het gezochte filmpje is: https://resolver.kb.nl/resolve?urn=KBPERS01:003182016:mpeg21:a00075
Antoni
een maand geleden
@HeerVoldemort, @Amadea, het ministerie van Justitie zou dergelijke zaken nog in het archief moeten hebben. Misschien kan je daar eens informeren.
HeerVoldemort
een maand geleden
Ik vraag het omdat ik mij het filmpje nog herinner. Ik had het er met een collega over van de week en die vroeg toen aan mij: "Weet je wie die agent was?" Ik had geen idee. Zegt hij: "Onze oude baas." Vandaar dat ik het nog eens terug wil zien. Kijken of dat klopt.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Het lijkt erop dat je op zoek bent naar een specifiek campagnefilmpje dat misschien wel online te vinden is. Probeer YouTube, daar vind je vaak vintage filmpjes, ook van campagnes zoals deze.

Daarnaast kun je ook kijken op archiefwebsites die zich richten op oude Nederlandse tv-uitzendingen of campagnes. Websites zoals Beeld en Geluid hebben vaak historische filmpjes.

Een andere optie is om forums of sociale media groepen te raadplegen die zich richten op Nederlandse media of nostalgie; misschien heeft iemand het filmpje daar nog.

Wie heeft het filmpje of weet waar je dit soort oude campagnevideo's kunt vinden? Deel jullie tips en bronnen!
(Lees meer...)
een maand geleden
HeerVoldemort
een maand geleden
Dankjewel Gwen, maar ik heb het ChatGPT en Gemini al gevraagd. Die kwamen met dezelfde suggesties, daarom vraag ik het hier.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing