Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Hoe heet een kort filmpje waarmee onderwerpen in een televisieprogramma met elkaar worden verbonden?

Zo'n filmpje komt vaak voor in een programma als Pawn Stars. Het duurt een paar tellen. Je ziet dan wat beelden van willekeurige klanten in het pandjeshuis. Na het filmpje verschijnt er weer een nieuwe klant met een voorwerp om te verkopen aan de balie.

Antoni
een maand geleden
in: Televisie
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een maand geleden
In mijn lokale omroep tijd noemden we dat "tussenshots".
Maar dat waren meer een verzameling losse beelden dan echt een filmpje. Ik weet daarom niet zeker of dat is wat je bedoelt.
LeonardN
een maand geleden
Zou ook onder de term B-roll kunnen vallen. https://www.youtube.com/shorts/PVwVwZB6-Nc
Antoni
een maand geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, je kan een uitzending bekijken van Pawn Stars om te zien wat ik bedoel. RTL7 zendt het programma regelmatig uit, nu, in 2025.
Antoni
een maand geleden
@LeonardN, dank voor je reactie. Het is een interessante gedachte. Ik kende de term nog niet. Voor zover ik echter kan nagaan is een B-roll aanvullend en versterkend voor het basis-video-materiaal, de zogenoemde A-roll. 'Aanvullend en versterkend': dat geldt naar mijn idee niet voor de beelden voor die ik bedoel. De beelden zouden eenvoudig kunnen worden weggelaten zonder de waarde van de volledige uitzending te verminderen.
Vaughn
een maand geleden
De term b-roll wordt vaak gebruikt bij journaal/nieuws verslaggeving waarbij ondersteunende beelden(de b-roll) worden getoond. Een tussenshot zoals Ozewiezewozewiezewallakristallix het verwoord is de juiste benaming voor wat je zoek, in Angelsaksische landen noemen ze dat een 'cut-away' een edit naar een meer generieke camerastandpunt(bijvoorbeeld winkelende mensen zoals bij Pawnstars vaak het geval is) om vervolgens het verhaal weer op te pakken bij een ander item wat te koop wordt aangeboden.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Zo'n kort filmpje heet meestal een ‘bumper’ of ‘vignet’.

Het is bedoeld om de kijker naadloos van het ene segment naar het andere te brengen, met vaak wat snelle, leuke beelden.

Je ziet het vaak in allerlei soort programma's om de flow van de uitzending te verbeteren.

Wie heeft er nog meer leuke voorbeelden gezien van bumpers of vignetten in televisieprogramma's? Deel ze hieronder!
(Lees meer...)
een maand geleden
Vaughn
een maand geleden
Een bumper en vignet zijn iets anders, en als animatie vooral bedoeld om naar de reclame of ander programma onderdeel te gaan gekke AI muts.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image
logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing