Kan Caiway de klant verplichten op digitale tuners aan te schaffen?

Caiway gaat helemaal digitaal binnenkort. Dit komt er in het kort op neer dat wij op 10-10-2010 geen analoog signaal meer kunnen ontvangen, en vanaf 10-10-2009 nog slechts de 15 populairste kanalen.
Ik heb dus geen keuze, maar moet per se twee (2 tv's) digitale tuners (a 59,90 per stuk), al dan niet met smartcard, aanschaffen om televisie te kunnen blijven kijken.
Kunnen ze mij zomaar op deze kosten jagen?
En is dit wettelijk toegestaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Het is eigenlijk van de gekke.
Je kunt ook Digitenne of satelliet gaan kijken, maar ook daar moet je zaken voor aanschaffen en abonnementen voor afsluiten. Er is één troost: De ouderwetse TV-zenders, waar je destijds Ned 1,2 en 3 gratis op kon ontvangen zijn er niet meer, en die kostten tientallen miljoenen per jaar. En die betaalden we destijds ook met z'n allen. Alleen vrees ik dat je dat niet persoonlijk merkt in je beurs.
AWM
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ja hoor, je hebt niet de plicht om TV te kijken.

Nederland is geheel digitaal aan het gaan. Oof het free-to-air signaal is digitaal. Niets aan te veranderen. Tijden veranderen en daar zal je in mee moeten of zonder doen.

Toegevoegd na 20 uur:
Grappige is: Een ontvanger voor een internet aansluiting kopen vinden we wel normaal..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uiteindelijk op de lange duur wel. Zoals indertijd ook niet iedereen er erg veel trek in had om op het lichtnet te worden aangesloten of, in de jaren 50, aan het gas te gaan. Brrrrr, gas in huis; ENG !!

De tijden veranderen, de techniek gaat vooruit, dus uiteindelijk zul je niet meer 'zonder' een dergelijk onding kunnen. Je hebt er nog redelijk ruimschoots de tijd voor zie ik (een jaar bijna) EN je hebt natuurlijk altijd nog de keus een schotel op je dak te zetten. Of juist kabel te nemen als je nu een schotel hebt - ik ken het bedrijf Caiway niet. Maar je kunt helaas niet in je eentje de techniek tegenhouden omdat je het zo wel mooi genoeg vindt.

Ze 'jagen' je overigens niet 'op kosten', want teevee kijken is natuurlijk geen eerste levensbehoefte. Je HOEFT hun diensten niet af te nemen, en vermoedelijk kun je ook nog wel kiezen uit verschillende leveranciers. Maar uiteindelijk zullen ze allemala overstappen.

Je kunt trouwens NIET kiezen om geen teevee te kijken en dus ook geen kijk- en luistergeld meer betalen ; dat vind ik eigenlijk nog veel oneerlijker. Maarja, we betalen voor wel meer diensten die we niet allemaal gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Met zulke bedragen was ik allang overgestapt naar Digitenne. Aangezien je die decoder in bruikleen krijgt voor 0 euro. En voor een tweede decoder betaal je een paar euro...

Maar het is de trent dat de kabelbedrijven op relatief korte termijn alle analoge signalen eruit gaan gooien. Gewoon netjes opzeggen en dan wel aangetekend met ontvangstbevestiging...