Eurovision Vraag

Waarom Zitten: Frankrijk, Engeland, en nog een paar landen al in de finale van eurovision Terwijl ze nog niet eens gezongen ofzo hebben ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Televisie

Antwoorden (2)

Die landen brengen zoveel geld naar de organisatie, zodat ze automatisch finalist zijn. Voor de organisatie heel belangrijk dat deze grote landen meedoen, omdat er zo genoeg kijkers zijn. Als die landen geen finalist zouden zijn, zullen er in dat land veel minder kijkers zijn. En zoals je weet, de kijkcijfers zijn ook hier uitermate belangrijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat om vier landen: Frankrijk, Spanje, Engeland en Duitsland. Duitsland had dit jaar sowieso in de finale gezeten, omdat ze vorig jaar gewonnen hebben en het festival dus organiseren.

"In 1996 was er een interne voorronde waaraan alle landen die dat wensten mee mochten doen. Toen echter Duitsland, een van de grootste financiële ondersteuners van het festival, hierbij afviel werd besloten dat de vier landen die financieel het meest bijdragen (naast Duitsland ook Spanje, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk) elk jaar mochten deelnemen, ongeacht hun resultaten.
Deze regel werd overigens pas in 1999 van kracht en geldt nog steeds, maar kwam in het geding na het festival van 2005 toen deze landen de vier slechtste resultaten behaalden."

http://nl.wikipedia.org/wiki/Eurovisiesongfestival