Moeten politieseries gecontroleerd worden op feiten?

Bij veel Americaanse series, waaronder CSI wordt er binnen een paar tellen een DNA-test uitgevoerd terwijl dat in het echt een paar uur duurt. Moeten series gecontroleerd worden, zodat mensen geen geromantiseerd beeld krijgen van de manier waarop misdaden worden opgelost?

(dit kan natuurlijk ook voor ander soortige series gelden)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Televisie

Het beste antwoord

Welnee, het is toch puur vermaak, het gaat alleen maar om het spannende verhaal. En als ik bij een spannende moordzaak vier uur op de uitslag van een DNA-onderzoek moet wachten om het vervolg te kunnen zien, wordt het wel een heeeele lange aflevering.
Als ik feiten wil weten , pak ik wel een encyclopedie, of een boek, of Internet.
Ik vind het juist wel leuk om foutjes te spotten. Zoals indertijd die bewakingscamera in Jurassic Park, die een avi-filmpje afspeelde ; heerlijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Dat is de kracht van fictie. Dat maakt het juist leuk.
Dat is al jaren bekend.
Anders duurt het te lang en wordt het te saai.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee dat hoeft niet. In zulke series gaat het om actie en spanning en dergelijke en niet om een waarheidsgetrouwe verslag van een politie-onderzoek. Anders zou het wel heel saai worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat de spanning er dan snel uit gaat. Je kan CSI toch ook geen 4 uur laten duren?
Je kan nu eenmaal niet alles laten zien zoals de werkelijkheid, dan zouden ook alle tekenfilms aangepast moeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Welnee. In doe-het-zelf-programma's bouwen ze een hele badkamer in 10 minuten. Daar trap je toch ook niet in?
AWM
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heerlijk, ik mag jou stijl wel.
AWM
14 jaar geleden
Dank je!
Nee hoor, is in werkelijkheid toch een leugen, ook al klopt het verhaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Ouders moeten hun kinderen leren wat het verschil is tussen fictie en realiteit.

Het geldt overigens niet alleen voor politieseries. Het geldt bijna voor elk vakgebied dat in een televisieserie aan bod komt.

Daarnaast zie ik ook niet in hoe het "geromantiseerd beeld" schadelijk kan zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ALLES wat je op teevee ziet is geromantiseerd. Zo zijn er ongeluk geluiden bij de aanslag in Apeldoorn gemonteerd, en een of ander applaus werd verlengt tijdens een concert waar de koningin bij was. Dat is dan het nieuw, en geeft aan hoeveel waarde je moet hechten aan feiten die via teevee gepresenteerd worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Antoni
14 jaar geleden
Heb je bewijzen voor je beweringen? De geruchten ken ik wel, maar de bewijzen heb ik nog niet gezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
http://www.nujij.nl/nos-manipuleert-applaus-koningin-beatrix.5548330.lynkx http://www.dumpert.nl/mediabase/491631/13ef867b/nos_trakteert_beatrix_op_extra_applaus.html Applaus gevonden, manipulatie Koninginnendag meen ik op NBC gezien en gehoord te hebben.
Het enige wat ik me kan voorstellen dat schadelijk is aan die series dat allemaal mannetjes van de middelbare afkomen en denken "ik wordt CSI'er, tof!", aan een dergelijke opleiding beginnen en vervolgens na een maand stoppen omdat er niets aan is.
En als je zo beinvloedbaar bent, verdien je het, daar verliest de maatschappij niets aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat te denken van die komische series als "The Bold enz." en "As the World enz."?
Iedereen gaat met iedereen naar bed, sommigen gaan dood, maar zijn ineens weer levend, sommigen hebben plotseling een tweelingzus...
Af en toe zit ik wel eens met één oog mee te kijken naar die flauwekul en velen zullen het ongetwijfeld prachtig vinden, maar voor mij staat het mijlenver van de werkelijkheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je dat doet dan verban je de fictie van een serie. En wanneer je goed kijkt zie je ook dat de wijze van de uitgezonden aflevering meer is dan die paar tellen...

Het is zelfs zo dat er in de series/afleveringen dagen zitten. Dus niets geen opgeloste moord in 50 minuten door 'de Cock'. Maar wanneer je dit goed bekijkt duurt dit een aantal dagen...

Wat je ziet in series is in feitte niets anders dan een samenvatting zoals de werkelijkheid zou kunnen zijn. Maar dit is ook in films het geval. Gisteren nog zo'n film gezien, waarin het overduidelijk was dat het een aantal weken betrof...

Feit is gewoon dat fictie en werkelijkheid steeds dichter bij elkaar komen te liggen. Alleen als een aflevering ineens 72 uur gaat duren dan kijkt er niemand meer. Daarbij komt dat je alleen het stuk van het politiewerk ziet. Niet hetgeen wat er daarna gebeurd en wat een taak is van justitie...