Als je nooit meer tv kijkt, ga je dan essentiele dingen missen die je nodig hebt in het dagelijks leven?

Bijv. kennis of nieuwtjes.

Ik denk wel eens dat als je geen tv kijkt, je ook niet goed mee kunt doen. In Triviant zitten bijvoorbeeld al veel tv-vragen en op het werk praten mensen ook over Zomergasten, of een dergelijk programma. Laatst bij een sollicitatiegesprek vroegen ze naar een bekend iemand die door zijn optreden in Zomergasten een bepaalde denkwijze in Nederland op losse schroeven had gezet. Omdat ik diegene niet kende, vonden ze mij niet goed op de hoogte. (Het ging om een expert in mijn vakgebied). Ik kreeg de baan niet.

13 jaar geleden
in: Televisie
1.1K
Kimath
13 jaar geleden
Ik kijk nooit tv, maar vind zeld dat ik door internet, kranten en sociale contacten genoeg kennis heb van vanalles.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niemand kan je verplichten tv te kijken en gezien het huidige aanbod op tv, denk ik niet dat je erg veel mist!
Snuffel
13 jaar geleden
Je weet alleen niet goed hoe bepaalde mensen eruitzien. Maar wellicht is dat ook geen ramp.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard zullen tv- en programma-makers je willen doen geloven dat je van alles mist als je niet naar hun programma's kijkt, maar dat is onzin!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik mag graag naar krimi's kijken op WDR of ZDF. DE Duitsers zijn meester in krimi's en het is bovendien erg goed voor je taalontwikkeling. Ook via de BBC volg ik wel eens detectives of het programma Dragons Den of een tuinprogramma. Maar die TV kan ik wel missen. En op vakantie gaat de TV - mocht 'ie er al staan - op het vakantieadres nooit aan. Via internet kijk ik ook geen 'tv'. Dat is voor mij toch eigenlijk hetzelfde. Raar dat sommige antwoordgevers dat wel als mogelijke optie zien: Het programma niet via de TV bekijken, maar via je computer...
Annswers
13 jaar geleden
Ik ben wel heel benieuwd naar wie ze vroegen van Zomergasten, kan je nog een naam herinneren? Ik vind het wel suf dat je daar op af hebben gerekend. Hebben ze dat ook zo gezegd of is dat je eigen conclusie?

Antwoorden (10)

Je kunt dagelijks kranten lezen en het nieuws volgen op internet, bijv. nieuws.nu
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Televisie kijken speelt voor veel mensen helaas een belangrijke, eenzijdige informatiebron in het leven. Ze kunnen zich niet voorstellen hoe het is zonder TV. In veel gezelschapsspelletjes of verenigingclub avonden wordt teruggegrepen naar TV persoonlijkheden of situaties. Als jij er niet van op de hoogte bent, het niet begrijpt, hoor je er niet bij. Dat hoeft geen probleem te zijn, je moet er boven staan. Het is evenwel onjuist dat men je op grond van het feit dat je een bepaalde uitzending niet hebt gezien, een baan niet geeft! Dat zegt ook iets over de kortzichtigheid van de leden van de sollicitatiecommissie. Maar als die persoon in die uitzending zo'n expert is in jouw vakgebied, dan zou je er volgens mij ook op andere manieren van gehoord kunnen - moeten! - hebben (krant, tijdschriften, vakbladen, essays, boeken etc.). Als blijkt dat die man of vrouw de nodige keren wordt aangehaald in de vakliteratuur, dan ligt de misser toch bij jou. Maar op je vraag of je essentiele dingen gaat missen als je geen TV meer zou kijken denk ik nee, dat geloof ik niet. Je kunt ook op andere manieren op de hoogte blijven van wat er speelt. De TV geeft vaak een eenzijdig, gekleurd beeld. Een goede krant bijvoorbeeld geeft meer achtergrondinformatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
er zijn inderdaad meerdere soorten media die je op de hoogte houden van essentiele informatie, zoals kranten en computers (Internet).

Je zult dus geen ONTZETTEND belangrijke informatie missen als je geen TV zou kijken. Als er bijvoorbeeld buitenaards leven ontdekt word, zal dit ook spoedig in kranten en op internet verschijnen. :)
Maar het is waar dat je specifieke informatie (zoals jou voorbeeld over Zomergasten) in de krant en op internet gauw mist, terwijl je er op TV sneller naar zou kijken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik kijk al vijf jaar geen tv meer, en het bevalt uitstekend.
voor het nieuws lees ik de krant, meer nieuws hoef ik niet.
je hebt het nu over zomergasten, maar hoeveel programma's op dat niveau heb je?
als die soaps en shows en babbelprogramma's die kan je beter kwijt dan rijk zijn.
13 jaar geleden
Ik kijk ook al twee jaar geen tv meer; waar ik niet over mee kan praten zijn de laatste reclame uitingen, de nieuwste paranormaalfratsen en meer van die dingen die je kunt missen als kiespijn.
Wat ik niet goed kan beoordelen is de uitstraling van nieuwe politici, maar op dat vlak neem ik de opinie van de kranten maar als richtsnoer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen 20 jaar geleden de tv kapot ging, heb ik geen andere meer gekocht. Dat bevalt me zeer goed. De mensen die willen praten over 'wat ze gezien hebben' gisteravond zijn gauw uitgepraat. Ik heb wel eens gepoogd om met behulp van www.uitzendinggemist alsnog over een programma mee te praten. Helaas, intussen had zich al weer iets anders BELANGRIJKS voorgedaan. Trek je conclusie :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken 2 mensen die geen tv hebben en die gewoon op de hoogte van alles blijven door veel te lezen over allerlei onderwerpen. En je had waarschijnlijk ook over die persoon in Zomergasten ergens over kunnen lezen na de uitzending. Je moet waarschijnlijk dan heel veel blogs en nieuwssites in de gaten houden wil je op de hoogte blijven over van alles en nog wat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb ook geen TV meer.
Boeiend hoor.. om mee te praten over wat er allemaal is gebeurt in GTST.
Ok, soms gebeurt er iets op TV wat WEL de moeite waard is, maar dan zijn de mensen toch juist blij met jou? Dan is er tenminste IEMAND die het niet gezien heeft waar ze het aan kunnen vertellen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaa, want op tv is de jeugdjournaal en dan mis je de nieuws
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb in de jaren 80 5 jaar geen TV gekeken (nou ja, m.u.v. de TV serie Das Boot);
Ik ben er misschien wat vreemd van geworden, maar heb niet het idee dat ik iets essentieels heb gemist.
Wel heb ik pas sinds kort vernomen wie McGyver is.