Moeten producenten van televisieseries betalen voor een acteur die in 'flashbacks' te zien is?

Vandaag bijvoorbeeld, keek ik -Charmed- op dvd, en deze aflevering had een korte flashback / terugblik, met Cole -(Julian McMahon) een acteur die vanaf dat moment niet meer mee speelde in de serie. De serie was bezig met seizoen 5, (de terugblik was van seizoen 3)

Hoop dat het duidelijk is wat ik hier probeer te schetsen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Televisie
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Interessante vraag !

Het beste antwoord

Als ze de beelden al hebben geschoten is de producent of het filmbedrijf eigenaar van het materiaal. Dus voor eerder uitgezonden flashbacks of eerder geschoten materiaal dat niet uitgezonden is (materiaal dat ze hebben geschoten maar wat ze toch niet uitgezonden hebben, om wat voor een reden dan ook), zullen ze vaak niet hoeven betalen omdat het al hun eigendom is.

Wanneer de producers een flashback creëren zullen ze uiteraard wel moeten betalen. Dat is nieuw materiaal, de acteurs komen opnieuw opdraven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De producent is meestal de uiteindelijke eigenaar van het product. Iemands product mag niet zomaar openbaar gemaakt of veelvoudigd worden zonder diens toestemming. Dit is niet alleen met films, maar eigenlijk met alle werken, zoals boeken, kunst, muziek, etc. Dit valt onder het auteursrecht.

Indien er meerdere mensen aan een product hebben gewerkt kan het zijn dat er een gedeeld auteursrecht is. Als men iets met het desbetreffende werk wilt gaan doen (bijv. kopiëren of beelden naar buiten brengen) is er toestemming nodig van alle rechthebbenden. (zie ook bronnen)

Het kan ook zo zijn dat er meerdere mensen gewerkt hebben aan een product, maar dit bijvoorbeeld hebben gemaakt in loondienst of in opdracht van. Dan kan het ook zo zijn dat uiteindelijke opdrachtgever het auteursrecht behoudt, zoals bij films dit vaak een producent is. Deze kan dan doen en laten wat hij wil met zijn eigen beelden.