Ik moet voor school een songanalyse maken voor muziek, maar heb geen idee hoe dat moet.

Ik maak een verslag van het liedje Billionaire van Bruno Mars. Ik moet beschrijven hoe het nummer is opgebouwd. Daarom moet ik deze muzikale aspecten behandelen.
Thema
Vormschema
Maatsoort
Tempo
Dynamiek
Motieven/ motiefverwerking
Samenklank/ instrumentatie
Muzikale lijnen: melodie/ akkoorden/ bas/ ritme-begeleiding
Zangstem(men)
Muziekstijl/ genre/ periode
Tekst/ inhoud/ thematiek
Componist/ arrangeur/ tekstschrijver
Band/ artiest/ orkest
Kan iemand me hiermee helpen en uitleg geven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
9.5K
Amadea
13 jaar geleden
Zou het niet handiger zijn om eerst in je lesboek of op internet op te zoeken wat de betekenis van die aspecten is? Zonder achtergrondinformatie kan je nooit zelf een opdracht uitvoeren!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk weet ik wel wat al die begrippen betekenen, maar ik kan het niet zo goed verwoorden en daar zoek ik hulp bij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zal m'n punt naar je toe sturen als ik hem heb.

Het beste antwoord

Namen van componist / arrangeur en tekstschrijver moet je toch wel zelf kunnen? Het thema kun je zelf uit de tekst opmaken, evenals motief.

Maatsoorten kun je grofweg verdelen in drie- en vierkwartsmaten. Kun je, als je het liedje hoort steeds tot 3 tellen of tot 4? Zo moet je er wel achter kunnen komen.

Het tempo kun je met een metronoom meten, of een keyboard met een metronoom.

Mag je voor melodie, akkoorden, bas- ritmebegeleiding geen gebruik maken van muzieknotatie? Ik zou ook niet weten hoe je die anders moet beschrijven of analyseren. Heb je geen voorbeeld in je lesboek of tijdens de les gekregen?

Voor het vormschema heb je een makkelijk liedje uitgezocht. Kijk hoeveel coupletten het heeft, hoe vaak iets wordt herhaald, wat wordt gezongen en wat gerapt, welk stuk alleen met gitaar wordt begeleid en wat met de hele band en waar alleen wordt gezongen en waar met een achtergrondkoortje. Tel het aantal stemmen. Zo te horen is het een driestemmig koortje, vrij standaard dus. Je kunt ook nog aangeven of de meerstemmigheid boven de melodie uitgaat of eronder zit. Ik ga het je niet vertellen, want dan kauw ik je alles voor. Het lied heeft ook een duidelijk eind, dus dat moet ook niet zo moeilijk zijn om te beschrijven.

Wat doe je trouwens voor opleiding dat je zo'n diepgaande analyse van een song moet maken?

Eigenlijk moet je deze vraag gewoon aan je leraar stellen. Daar wordt 'ie voor betaald en als hij erachter komt hoe serieus je met zijn opdracht bezig bent, zal hij/zij je graag willen helpen. Tenminste, zo zitten de meeste leraren in elkaar. En ik kan het weten want ik ben er eentje... Nee, ik ben niet jouw muziekleraar!)
Dus zet je schroom aan de kant en vragen met die hap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Driestemmig betekent niet alleen hoeveel zangstemmen er te horen zijn, maar de instrumenten hebben ook "stemmen".
Het tempo is gemiddeld 84 slagen per minuut, maar dat is niet constant. Op sommige plekken gaat het iets langzamer, op andere plekken wat sneller. Daardoor worden de emoties die in de tekst zitten meer benadrukt. En de sterkte van het geluid helpt daar ook aan mee. Eerst alleen een mijmerende stem met gitaar, dan de inzet van drums waarna de rapper met luidere stem begint aan verontwaardigd klinkend protest. Vervolgens zingt de zangstem er wat steviger bovenuit, en tenslotte "wint" hij het van de rapper. Hoewel die eindigt met een schamper lachje....
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje voor het aantal slagen per minuut! Is Andante 84 slagen per minuut ongeveer?
Amadea
13 jaar geleden
Op mijn metronoom staat dat het tussen 76 en 108 slagen per minuut Andante is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dankje! Dat dacht ik al toen ik naar het liedje luisterde.