Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat houdt een akkoordenschema in Dorius in?

b.v. John Coltrain gebruikte een akkoordenschema in -Dorius-
Kan iemand mij uitleggen wat dit nu precies inhoud

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
885

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Paul, ik denk dat je de Dorische toonladder bedoelt.

Wiki zegt:
"De naam Dorisch wordt gebruikt om een bepaalde toonladder aan te duiden. De Dorische modus in de kerktoonladders is de ladder die verkregen wordt als je begint op de D en alleen witte toetsen gebruikt op een piano.

Kenmerkend voor de dorische toonladder is de grote sext (dorische sext)."
(Lees meer...)
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is mij eindelijk eens duidelijk. Bedankt

Andere antwoorden (1)

Een akkoordenschema is een opeenvolging van akkoordsymbolen. Jazzmusici spelen hun partij vaak met behulp van een akkoordenschema.


Een akkoordenschema met akkoordsymbolen is een aanzienlijke vereenvoudiging op het schrijven in notenschrift. In plaats van het tekenen van noten op een notenbalk worden symbolen geschreven. Om een akkoordenschema te kunnen spelen moet je weten wat die akkoordsymbolen betekenen.


Meestal gebruikt men muziekpapier dat is onderverdeeld in 10 of 12 rijen notenbalken. Deze rijen worden verdeeld in 3 of 4 kolommen. In de eerste kolom wordt de G-sleutel aangegeven met de maat (muziek) waarin het stuk gespeeld moet worden. In iedere kolom staan een of meerdere akkoordsymbolen. Onder de notenbalk wordt vaak de timing (muziek) aangegeven.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding