Hoe kun je muziek een bepaald gevoel meegeven?

Hoe kun je weten welke toon/ instrument /ritme /enz. muziek welke emotie geeft? maw. hoe kan ik een stuk muziek vrolijk/verdrietig/spannend/dreigend/enz. laten klinken? (zonder het gewoon uit te proberen)

ik heb het hierbij over het componeren van muziek (voornamelijk voor films). mijn kennis van muziek is overigens maar basisch.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
1.4K

Antwoorden (4)

Je moet het er eerst inleggen, dan pas kan een ander het eruit halen...

Toegevoegd op 28-04-2009 18:26:14
Daar zijn regeltjes voor inderdaad...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Hier zijn wel bepaalde regels voor die zeg maar de voorwaarde scheppen voor een bepaalde sfeer. Een akkoord in Mineur heeft een negatievere en somberdere klank dan hetzelfde akkord in Majeur.

De blues legt ook vrij veel emotie in de muziek. de toonladder bestaat eigenlijk uit mineur pentatonisch met een extra noot toegevoegd, de zogenaamde blue note. deze combinatie van 6 noten met hun specifieke intervallen en samenklanken zorgen voor de emotionele lading.

Verder is er nog wel een groot aandeel in de performance van de muzikant. Sommige muzikanten kunnen veel meer gevoel overbrengen dan anderen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens mij is het een aangeboren talent. Je hebt het of je hebt niet. Dat is niet volledig verklaarbaar. Soms kan iemand met minder of weinig talent toch een hit scoren.
Anderen doen niet anders. Die doen het overigens wel met liefde.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als zangeres kijk ik iedere keer weer naar de emotie die ik het stuk wil mee geven. Wat is mijn verhaal achter het lied? Als ik weet welke emotie ik wil laten horen, dan kan ik dmv verschillende methoden het nummer ook zo laten klinken;
- Als je een nummer zelf schrijft, kijk dan of je het in majeur of mineur schrijft. Veel bluesnummers zijn in mineur.
Als het gaat om bestaande nummers:
- Bij jazz en popnummers kun je het arrangement veranderen. Je kunt het tempo wijzigen: up tempo nummers zijn vaak vrolijker of bozer, terwijl rustige nummers verdrietig of dreigend kunnen zijn. Ook kun je stiltes laten vallen. Of gebruik maken van andere instrumenten, alleen piano of gitaar klinkt breekbaarder dan met een hele band.
- soms kun je wat noten wijzigen, waardoor een nummer van emotie kan wijzigen.
- zangstem: als ik breekbaar zing of juist heel strijdbaar, dat is een groot verschil. Het gaat hier niet alleen om schreeuwen of fluisteren. Het gaat hierbij om de emotie via de stem naar buiten te laten komen. Niet alleen zangers kunnen dat. Kijk maar naar een Soerjabi, die kan met zijn piano schreeuwen, of juist heel verdrietig zijn.
- verder is een houding ook belangrijk. Als je heel ingetogen een blij verhaal aan het zingen of spelen bent, geloof me, dat werkt niet.