Kun je een zelfgemaakte remix zomaar op YouTube knallen? (copyrightkwestie)?

Ik heb een remix gemaakt van een nummer van een bestaande, buitenlandse artiest die is getekend bij Warner Music Group. De remix bestaat muzikaal volledig uit mijn eigen werk. Voor de vocalen heb ik zelf een acapella moeten filteren uit het bestaande originele nummer. Een onofficiele remix als het ware.

Ik wil deze zeer graag op mijn compleet uitgestorven YouTube kanaal knallen met als uiteindelijk doel dit gemakkelijk met andere fans van deze artiest te kunnen delen. Om dit was leuker aan te kleden heb ik scenes uit de originele muziekvideo (ook copyright van Warner Music Group) van dit nummer gehaald, bewerkt en door elkaar gegooid om een "nieuwe" clip mee te maken. Deze wilde ik graag op Youtube plaatsen alleen ik ben bang voor de eventuele (juridische) gevolgen hiervan. Ik ben niet uit op naamsbekendheid en ben er ook niet uit om hier verder van te profiteren. Ik wil het enkel kunnen delen met anderen en Youtube lijkt mij daar het beste platform voor.

Ik heb uitgebreid contact gezocht met zowel de copyright afdeling van Warner Music Group en Youtube. Van de eerste een maand later nog géén reactie gehad en YouTube beweert het wegens corona te druk te hebben om zich bezig te houden met copyright issues, en geeft via een automatisch bericht aan contact op te nemen met de platenmaatschappij. Na een mislukte poging om contact te zoeken met de artiest en haar manager zelf, loop ik vast. Wat kan ik het beste doen? En wat zouden de gevolgen kunnen zijn?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Muziek
1.3K
TurfGraver
3 jaar geleden
Dat het van YouTube wordt gehaald (en je een waarschuwing krijgt).
Gedeeltelijk en bewerkt materiaal is ook copyright beschermd.

Antwoorden (1)

Alles wat niet van jou is, dus ook die scènes uit de originele muziekvideo, hebben een copyright. Beste is om op een later moment opnieuw contact te zoeken. Je kan het er uiteraard ook nu al op zetten, maar ik zou het er niet op riskeren.