ik ben dj en vroeg me af of ik op een fuif zou mogen draaien met gratis liedjes van soundcloud (free downloads) is dit legaal ? alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Muziek
2K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een huisfuif?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
nee , een echte fuif
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
De toko waar je gaar draaien heeft dat waarschijnlijk al afgekocht. Maar wie heeft het nou over een fuif anno 2016?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ah Belgen zeker?

Antwoorden (2)

Dat hangt ervan af onder welke licentie de rechthebbende de track heeft uitgebracht. Staat er onder de beschrijving en de tag niets dan geldt "All Rights Reserved" (en dat is de standaardinstelling voor een uploader) en dan mag je er, even heel simpel gezegd, niets mee behalve thuis in je eentje naar luisteren. Ligt juridisch iets ingewikkelder maar je mag het dan zéker niet aan een grote groep mensen laten horen tijdens een optreden waar je voor betaald krijgt. "All Rights Reserved" is op bijna alle tracks van toepassing, zeker als ze door professionele muzikanten gemaakt zijn.

Je kunt altijd proberen contact op te nemen met de rechthebbende om te vragen of jij het wel mag gebruiken, maar zeker als jij een commercieel oogmerk hebt met je DJ optreden is de kans vrijwel nul dat jij het mag gebruiken tenzij je er flink voor betaalt.

Het kan ook zijn dat de track is uitgebracht onder een Creative Commons (CC) licentie (de andere optie voor een uploader, naast All Rights Reserved) en in dat geval hangt het ervan af welke modules van de CC licentie geactiveerd zijn. Dat kunnen er vier zijn (zie bron voor meer info), waarvan het belang voor jou als volgt is:
"Naamsvermelding" (attribution): jij mag het werk gebruiken maar je moet erbij aangeven van welke maker het werk is.
"Niet-commercieel" (noncommercial): jij als DJ mag het werk niet gebruiken als je betaald wordt voor je optreden.
"Geen Afgeleide Werken" (no derivatives): jij mag het werk niet remixen of samplen, alleen maar in originele staat afspelen.
"Gelijk Delen" (share alike): je mag het gebruiken als basis voor een afgeleid werk, maar dat afgeleide werk mag alleen onder dezelfde licentie verspreid worden als het originele werk. (Deze is voor jou als DJ waarschijnlijk niet van belang, tenzij je bijvoorbeeld later je eigen werk gaat remixen en daar staat dan dat originele werk weer tussen.)

Als er sprake is van een CC licentie dan staat dat onder de beschrijving en de tags, zoals te zien op de afbeelding. Die symbooltjes staan voor de verschillende CC licentiemodules die actief zijn. Als je op die symbooltjes klikt krijg je informatie over welke licentie het precies is.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.

Toegevoegd na 2 minuten:
En uiteraard werken die afbeeldingsbijlagen nog steeds niet... Dan maar een linkje:
http://i.imgur.com/HZsPDZo.png
Dit is een screenshot van een van mijn eigen tracks onder een CC licentie met "naamsvermelding", "niet-commercieel" en "gelijk delen" actief.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Nee de rechten zijn dan vrij voor thuis gebruik niet om te draaien aan publiek oftewel om er geld mee te verdienen
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
- : onvolledig, voor uitleg zie mijn antwoord.