wanneer is de schuiftrompet uitgevonden?

ik was bij een concert voor oude (klassieke) muziek uit de 18e eeuw en zag op het podium schuiftrompetten...

Toegevoegd na 11 uur:
ik zag een concert oude muziek met stuk uit begin 18e eeuw (twintiger jaren): met schuiftrompet... ra ra..

Toegevoegd na 11 uur:
ik zag een concert oude muziek met stuk uit begin 18e eeuw (twintiger jaren): met schuiftrompet... ra ra..

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
2K
Amadea
9 jaar geleden
Niet alle muziek wordt historisch correct uitgevoerd. Sommige instrumenten uit die tijd bestaan zelfs niet meer, of ze zijn heel moeilijk zuiver te bespelen. Dan wordt er een goed alternatief gebruikt.

Het beste antwoord

Eerst kon men op trompetten alleen natuurtonen spelen. Je moest daarom voor elke toonsoort een ander instrument gebruiken: in F en G en Bes en A. En dan nog waren de mogelijkheden beperkt.
Vanaf het einde van de barok was er een drang naar hervorming. Men probeerde op de meest uiteenlopende manieren een chromatische trompet te bouwen. Tot deze experimenten behoorden de stoptrompet, kleptrompet en de Engelse schuiftrompet. Dat leidde tenslotte in 1815 tot de uitvinding ven het ventielmechanisme en daarmee tot de moderne speeltechniek.

De Engelse schuiftrompet werd in 1790 uitgevonden, en werd in Engeland gebruikt tot 1885 (terwijl elders vanaf rond 1850 de ventieltrompet 'm verving). De oorsprong ervan is helaas niet bekend.
De schuiftrompet werd veelal in F gebouwd met stembuizen voor C en/of Bes. De schuif werd het meest voor halve en hele tonen gebruikt. Alhoewel het instrument niet beweeglijk was, werd het door haar edele klank erg gewaardeerd. Maar het was eerder een orkest- dan een soloinstrument.

Een trombone wordt in de volksmond foutief ook wel schuiftrompet genoemd. Het is wel familie van de trompet, maar een andere tak. In de periode dat de schuif werd ontwikkeld ging de trombonefamilie zich ging onderscheiden van de trompetfamilie. “De inventione et Usu Musicae” van Tinctoris uit omstreeks 1487 bewijst het bestaan van een trombone (waarschijnlijk een uitvloeisel van de buisine) waaraan een schuif werd toegevoegd. Waar in Europa deze ontwikkeling plaatsvond is niet bekend, maar er zijn aanwijzigingen dat het ergens in Noord-Italië of Zuid-Frankrijk moet zijn geweest. De buisine (bazuin, buistrompet) was een soort langwerpige trompet, ontstaan in de dertiende eeuw.

Toegevoegd na 3 minuten:
En nog een interessant weetje: er bestaan ook ventieltrombones. Die worden bespeeld als een trompet, omdat er geen beweegbare schuif aan zit. Dus dat is weer het omgekeerde.
Amadea
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ik neem aan dat je het over de trombone hebt. Deze wordt al sinds de 15e eeuw gebruikt. Het is niet gek dat hij bij een muziekuitvoering over de 18e eeuw gebruikt wordt.
bamibal