Zijn de jazz akkoorden voor een sopraan saxofoon en een alt saxofoon gelijk?

Al 8 jaar heb ik Altsax gespeeld en heb nu sinds een 4 maanden een sopraansax.

Als ik wil leren improviseren dan heb ik akkoorden nodig maar ik weet niet welke ik moet hebben, of ze in elkaar overgaan of waar ik ze vandaan moet halen...

Wie helpt mij?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Nee, die zijn niet gelijk. Want een sopraansax is een Bes-instrument, terwijl een altsax een Es-instrument is. Dat betekent dat je als jij een C speelt op de sopraansax in werkelijkheid een Bes hoort, terwijl het een klinkende Es is op een altsax.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja dat snap ik. Het is dus verwarrend om op deze 2 instrumenten te leren improviseren?
Amadea
9 jaar geleden
Ik neem aan dat je niet in je eentje improviseert, maar er begeleiding bij hebt. Daar moet je rekening mee houden, want op de sopraansax kan je dan niet dezelfde akkoorden spelen als op de altsax. Kan jij dat goed uit elkaar houden, dan hoeft het geen probleem te zijn.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dankuwel