Wat is beter, tabs of chords?

Ik wil gitaar leren spelen, maar nu vroeg ik mij af, wat is beter om mee te beginnen, tabs of chords?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
3.1K

Het beste antwoord

Het één is niet echt beter dan het ander, het is vooral verschillend ;-)
Tabs worden meestal gebruikt om er meer melodielijn in aan te brengen en voor het uitschrijven van tokkels, solo's etc. Akkoordenschema's worden gebruikt voor het spelen van slaggitaar (het meer ritmische gedeelte, dat dient als begeleiding van bijvoorbeeld zang, andere instrumenten etc).

Je kunt het best beginnen met het leren van de basisakkoorden (C, E, Em, D, Dm, D7, G...Dat soort dingen ;-)). Met drie akkoorden kun je vaak al een liedje, met een stuk of zeven akkoorden de meeste popliedjes. Het spelen van liedjes die je leuk vind houdt je gemotiveerd en enthousiast.

Tablatuur lezen (tabs) is heel anders dan een akkoordschema. Tablatuur werkt ongeveer zoals een notenbalk, alleen dan voor mensen die geen noten kunnen lezen ;-) Het is uitsluitend voor gitaar bedoeld, maar het komt er op neer dat je losse noten speelt (soms wel meerdere tegelijk, maar meestal geen vol akkoord), net als bij het notenschrift. Alleen staat er dan geen nootje, maar het nummertje en de snaar waar je die noot kan vinden (Hoef je daar zelf niet meer over na te denken, lekker makkelijk ;-)) Het is handig als je op het moment dat je begint met tablatuur lezen al wat kennis hebt van akkoorden, omdat tablatuur uiteindelijk wordt opgebouwd uit akkoorden en je de patronen dan kan herkennen. (bijvoorbeeld als je de losse noten C, E, G achter elkaar speelt (willekeurige volgorde), dan herken je daarin een C-akkoord en dat pakt weer makkelijker op je gitaar)

Let op! Bij Tabs zijn de nummers het nummer van het fretje waar je de snaar moet induwen, bij akkoordschema's zijn die nummers de nummers van je vinger (je wijsvinger is nummer 1, je pink nummer 4).

Stel je doelen niet te hoog. Wil niet binnen 4 weken kunnen spelen als Tommy Emmanuël, maar begin eens met liedjes als When you say nothing at all (o.a. van Ronan Keating), House of the Rising Sun (Het eerste 'echte' liedje dat menig gitarist heeft leren spelen ;-)) en Here I am (Bryan Adams).

Een lesboek kan ook handig werken. Zelf vind ik Slaggitaar een erg prettig leerboek voor absolute beginners: http://www.bax-shop.nl/gitaarboeken/de-haske-slaggitaar-1-incl-cd/product-details.html
En zoek zodra je weet hoe je je gitaar moet vast houden lekker de liedjes op die je leuk vind op www.ultimate-guitar.com. Als je met je muis op een akkoord gaat staan krijg je een akkoordschema te zien. Zoek wat makkelijke uit, en vooral heel veel OEFENEN!

Succes!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Geen van beide. Het beste is om noten te leren lezen.
Maar als het je echt om een keuze tussen jouw twee opties gaat, dan kan je beter met tabs beginnen. Dat zijn tabulaturen, waarop je precies kunt zien met welke snaren en fretten je het benodigde akkoord speelt. Met chords krijg je alleen de namen van de akkoorden, en moet je zelf opzoeken hoe je die grijpt.
Amadea
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Noten lezen is voor gitaar in het begin helemaal niet nodig en kan zelf heel demotiverend werken, omdat het moeite kost dit te leren en je dan maar 1 snaar tegelijk aan slaat, wat nog behoorlijk sloom klinkt ook ;-) Heel veel fantastisch goede gitaristen zijn rampzalige notenlezers ;-) Er zijn zelfs mensen die gitaar spelen ipv een ander instrument omdat je bij gitaar het lezen van noten niet persé nodig hebt ;-) Pas als je wat verder komt en al heel gemotiveerd ben, wordt het handig als je noten leert lezen of in elk geval het systeem begrijpt maar het is echt niet nodig.
Amadea
10 jaar geleden
Als je noten kunt lezen ben je daarmee ook in staat om met de letter van een akkoord te wetn welke tonen je dan moet spelen. Je kunt met alle muziek overweg. Iedereen die geen noten heeft leren lezen loopt er op een gegeven moment tegenaan dat zij of hij niet verder komt in de muziek. Zonder te leren lezen kun je niet genieten van een boek. Zonder noten te leren lezen kun je niet genieten van het musiceren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry Amadea, ik ben het heel vaak met je eens maar nu toch echt even niet O:-)
Ik ken heel erg veel gitaristen (ook professionele!) die niet of nauwelijks noten kunnen lezen, maar zeker van het musiceren genieten. Die zijn er overigens ook onder pianisten etc. maar minder, omdat je daar als je geen noot kan lezen afhankelijker ben van een goed gehoor ;-) Jimi Hendrix, 1 van de beste gitaristen die deze wereld ooit rijk is geweest, kon bijvoorbeeld geen noot lezen. En of je zijn muziek nou leuk vind of niet, gitaar spelen kón die! Ik lees zelf noten omdat ik naast gitaar ook piano en fluit speel, maar ik merk daarin maar een héél klein beetje voordeel ten opzichte van een vriendin die gitaar speelt zonder een noot te kunnen lezen. Het is handig om te weten dat een C-akkoord uit C-E-G bestaat, maar niet noodzakelijk en een hoop theorie voor iets wat je vooral in de praktijk leert. Op je gitaar red je je prima met het alleen lezen van akkoordenschema's en tablatuur en kun je een heel aangenaam muzikaal gitaar-leven leven zonder een noot te kunnen lezen :-)