Waarom wordt je van de ene muziek rustig en van de ander soort muziek druk?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.1K

Antwoorden (8)

Waarschijnlijk door het ritme, tempo, soort instrument dat gebruikt wordt etcetera. Bij metalrock of hardstyle is het ook de bedoeling je je energie kwijt kan. Bij een rustige pianospel is het de bedoeling dat je rustig zit en alleen luistert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het aantal beats per minute heeft een grote invloed.

Verder ook nog de akkoorden en de toonopvolging, maar dat is te ingewikkeld om hier uit en te na te bespreken.
rose
14 jaar geleden
Het ritme is voornamelijk bepalend, voor hoe jij je voelt en gedraagt. Dit kan beïnloed worden door drugs. Kijk ook maar eens hoe verschillende stammen in bijv. Afrika zich laten opzwepen door hun "muziek", onder invloed van "drugs".

Toegevoegd na 2 minuten:
Sommige mensen worden rustig van harpenspel, anderen worden er gek van. Dus, niet iedereen reageert gelijk......
14 jaar geleden
Volgens mij is de belangrijkste oorzaak de beat. Als die boven een bepaalde snelheid uitkomt, gaat je hartslag een stukje mee omhoog, waardoor je druk wordt.
Ik kan me voorstellen dat ook onder dingen dan ritme meespelen, maar deze is dacht ik de belangrijkste.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het kan inderdaad komen door de verschillende sneldheden in beats maar natuurlijk is dat niet het enigste wat dat bepaald.
Het licht natuurlijk ook aan de tekst, is die droevig of vrolijk? Zelfs een vrolijk nummer kan een droevig gevoel opwekken. voorbeeld: mijn opa hield van carnavalmuziek en dan een bepaald nummer, als ik dit nummer hoor met carnaval wordt ik wel een beetje droevig omdat ik daardoor aan mijn opa moet denken die nu inmiddels overleden is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De muziek geeft prikkeling en het is per persoon verschillend hoe deze prikkel overkomt.
Hoe is je gemoedstoestand
Hoe zit je qua mens in elkaar.
Ben je jong of oud.
Hoe is je muzikale opvoeding.
Dit alles samen is bepalend hoe je muziek ervaart en welke keuze je maakt in de muziek-liefde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als de muziek gecodeerd is met rust dan ervaar je rust en is die gecodeerd met onrust dan ervaar je onrust...

dus kies je muziek uit en geniet van wat je wil, rust of onrust...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is afhankelijk van datgene wat je 'nodig' hebt.

Ik ga er vanuit dat muziek (alles wat is) 'trilling' is. Zo ook de mens. Nu is het belangrijk te weten welke je op elk moment 'nodig' hebt. Elk moment ben je op een bepaalde manier geconditioneerd. Afhankelijk hiervan heb je de ene keer meer baat hebben bij een bijvoorbeeld harpmuziek, en een volgende keer weer trompetgeschal. Alles heeft zijn weerslag op je chakra's (hoofd-energiepunten in je lichaam).

Ofwel, is de trilling van het totale muziekstuk (opgebouwd uit toonsoort, mineur of majeur, bepaald instrument, ritme, (dis)harmoniëren) in overeenstemming met de trilling van jou? Zo ja, dan voel jij je rustig hetzij blij, maar zijn de trillingen daarentegen niet in harmonie, dan zul je je onrustig of bezwaard voelen.

Probeer het maar eens uit.