Wat is nu precies seriële muziek?

Is dat hetzelfde als atonaal of polyfoon? Kan iemand dit uitleggen? Wellicht met links naar voorbeeld geluid?

Voorbeelden gevonden op youtube:
Serieel:
http://www.youtube.com/watch?v=fBuK-MUOLI0

Atonaal:
http://www.youtube.com/watch?v=5zlztxjfuhE

Polyfoon:
http://www.youtube.com/watch?v=m1sYkJHipvg

Het verschil vind ik nog lastig te duiden. Wellicht dat iemand dat nog kan doen?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Muziek
4.2K

Het beste antwoord

Om te beginnen is Polyfonie niets anders dan meerstemmigheid:
Poly = meer dan één
Foon komt van het griekse woord voor geluid: Phónè

In de muziek wordt het doorgaans gebruikt voor een compositietechniek die ontwikkeld werd in de middeleeuwen.
Om de gezangen in de kerken mooier te maken ging men experimenteren met tegenstemmen.
Later ontstonden de welbekende vormen als een fuga en de canon (ooit Vader Jacob in canon gezongen?)

In diezelfde middeleeuwen begonnen musici de muziek meer en meer te bestuderen en kwamen er achter dat de populaire nummers van die tijd allemaal gebaseerd waren op een aantal tonen, met als belangrijkste de grondtoon die de toonsoort aan gaf, waar een toonladder opgebouwd kon worden en die zo zijn eigen karakter had.
Naar mate de instrumenten beter werden en de muziek complexer werden de grenzen opgezocht van een toonsoort en haar mogelijkheden om mooi te kunnen klinken.
Richard Wagner (1813-1883) was de eerste die bewust een akkoord gebruikte dat buiten de tot dan toe gebruikelijke toonsoorten viel(Tristan-akkoord), maar wel heel mooi paste in de muziek.
Velen volgenden hem om die grenzen op te zoeken en Arnold Schönberg was de eerste die volledig de grondtoon en de kracht daarvan weg liet. Zo ontstond atonaliteit.

Hij ging zelfs zo ver dat hij alleen maar muziek schreef met tonen en klanken die hij mooi vond, waar geen enkele melodie of toonsoort meer aan vast te knopen was.
De meeste componisten vonden dat te ver gaan, en bedachten toch systemen om die klanken te ordenen en daar kwam de seriële muziek bij kijken. Door middel van reeksen werden samenklanken en zinnen gecreëerd, zonder dat het plinkplank ploink werd. Een goed voorbeeld is het Vioolconcert van een leerling van Schönberg: Alban Berg.
Op youtube is een mooie opname hier van te vinden door ons eigen Radio Filharmonisch Orkest.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Thx. Jij weet er veel van. Fijn. Waar gaat het 12-tonige dan van uit?
Wat is syncopisch?
Ik barst van de vragen!
Hoe plaats jij Berio en Andriessen (H en L) dan?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dank je voor je compliment! De mensen die ik genoemd heb zijn de mensen die de meeste invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de hedendaagse muziek, er zullen ongetwijfeld componisten zijn geweest die eerder experimenteerden met tonaliteit, maar waren niet in de positie om de muziek te beïnvloeden. De twaalftoons-techniek houdt in dat je alle 12 tonen binnen een oktaaf gebruikt. Of je ook nog grondtoonwerking hebt, hangt van de componisten af. Een Schönberg liet dat ook echt weg in de meeste composities. syncopen zijn ritmische figuren waardoor je cadans even onderbreekt om er later weer in te komen, waardoor je het gevoel krijgt dat de puls nog sterker wordt. Het heeft te maken met de accentverschuiving. http://nl.wikipedia.org/wiki/Syncope_(muziek) Van jouw 3 componisten weet ik eerlijk gezegd niet veel, maar dit is wat ik uit wikipedia en wat boeken gevonden heb. Berio was een serialist pure sang. Hij ging in 1951 naar Verenigde Staten v Amerika om les te krijgen van Luigi Dallapiccola, waar hij de liefde voor seriële muziek op deed en ook bezocht hij een aantal keren het beroemde Internationale Ferienkurse für Neue Musik in Darmstadt, waar hij onder andere componisten als Pierre Boulez, Karlheinz Stockhausen, György Ligeti en Mauricio Kagel ontmoette.
Verder werdt hij erg beroemd met elektronische muziek. Voor meer info: http://en.wikipedia.org/wiki/Luciano_Berio Louis Andriessen heeft ook les gehad Berio, maar zijn composities richten zich meer op ritmische constructies en vormtechniek(dus de opbouw van een compositie). Ook was hij erg politiek bewust: Workers Union is een beroemd werk van hem, wat ik ook een keer gespeeld heb. het stuk is volledig éénstemmig, maar zeer pittig om uit te voeren.
Je werkt samen vooruit(net als in een vakbond) en vind samen een cadans. maar het blijft onvermeidelijk dat je een keer buiten de boot valt(wat ook wel in vakbonden gebeurd, dat je er een keer niet eens bent of het niet kan volgen) door welke reden dan ook en dan val je gewoon in om weer mee te spelen. http://nl.wikipedia.org/wiki/Louis_Andriessen Van zijn vader weet ik echt niks, het is een organist en heeft nog daadwerkelijke symfonieën geschreven, dus een relatief traditionele werkvorm. Tegenwoordig worden die vormen niet vaak gebruikt. http://nl.wikipedia.org/wiki/Hendrik_Andriessen Groeten Niels!

Andere antwoorden (3)

even naar beneden scrollen in de link
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Vormprincipe na de tweede wereldoorlog (ca 1950-1965) uit de twaalftoontechniek (dodecafonie) ontstaan, waarin alle parameters van de muziek in reeksen worden geordend.
In de seriële muziek zijn niet, zoals bij de dodecafonie, alleen de twaalf tonen van de chromatische toonladder in een reeks ondergebracht, maar ook de verschillende toonlengten, articulaties en dynamische schakeringen. Hierdoor ontstaat een voortdurende afwisseling met een grote mate van abstractie.
Door hoogte, duur, klankkleur en intensiteit van de toon in reeksen te ordenen dacht men absolute muziek te kunnen maken, vrij van enige associatie: een logische en gepredestineerde muziek. Olivier Messiaen propageerde dit en K. Goeyvaerts schreef de eerste compositie voor dit genre (Komposition I). Belangrijke bijdragen aan de seriële muziek leverden ook Karlheinz Stockhausen en Luigi Nono
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
vermeld je bronnen:
http://www.encyclo.nl/begrip/seri%C3%ABle%20muziek
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
waarom zou ik echt???
het is toch antwoord op de vraag?
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
volgens mij staat dat in de heilige geschriften van goeievraag
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
regels zijn er om te breken....
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
mits je naderhand biecht, dan is het geoorloofd
In elk geval muziek die ik niet wil horen en ik kan me niet voorstellen dat iemand dat wel wil.
Vreselijk, verdient het woord 'muziek' niet.
(Ja, dit is een subjectieve tekst.)
AWM
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ehh?
AWM
15 jaar geleden
Beeh, piep-knars-piepmuziek.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Tenzij het een goed stuk is...