Waarom staan mensen in een koor altijd met de tekst in de hand?

Ik zag laatst een aantal koren optreden (van klassiek tot modern). Bijna allemaal hadden ze de tekst in de hand. Waarom leren ze die niet uit hun hoofd? Allerlei andere (pop)artiesten doen dat toch ook?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
ItisILeClerc
10 jaar geleden
en waarom hebben die koren en orkesten een dirigent nodig?
elke normale band weet zelf maat te houden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Als je tijdens het muziek spelen even niet moet spelen, moet je precies weten wanneer je weer wel moet. Als je er eventjes naast zit is het hele stuk verpest...dirigent begeleid gewoon.

Antwoorden (4)

Het is niet alleen de tekst maar vaak ook de noten en het is heel normaal dat een pianospeler naar de noten kijkt dus waarom de mensen van een koor niet? Het gaat dus niet alleen om de tekst.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar datzelfde argument geldt volgens mij ook voor andere zangers.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je kunt het zingen van een popliedje echt niet vergelijken met het zingen in een koor. Bedankt LGA. Mijn vriendin zingt ook solo en dan staat het raar met een boekje bij een echte uitvoering maar ze heeft in het koor zelf altijd de papieren bij haar.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik was gelijk aan het typen hardloper, ik had jouw reactie nog niet gezien dus ik had het niet tegen jou. Gitaar spelen vergelijken met meerstemmig zingen lijkt mij een gevalletje appels en peren!
Olga, ik heb zelf op een koor gezeten en ik kan je vertellen dat meer dan de helft van de leden de tekst uit het hoofd kent, maar dat je van de dirigent niet alleen voor de blad-muziek het boekje in de hand moest houden, maar ook omdat je door spanning van het optreden (we zijn wel amateurs hè!) altijd INEENS de woorden kwijt kunt zijn... en wanneer je oefent, kun je het boekje opzij leggen en weer oppakken, maar bij een optreden is dat geen gezicht, dat mensen om de beurt duiken om het boekje te pakken en vervolgens weer rechtop te gaan staan, dat kan dus niet.
Vandaar!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Omdat een poptekst en de bijbehorende muziek veel simpeler is dan wat een koor zing. Ook staan er noten bij en zingen ze meerstemmig. Het dient als hulp bij het zingen en zo kan de dirigent meer aandacht krijgen om het geheel op een hoger plan uit te voeren.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mensen in koren vinden het leuk om een afwisselend repertoire te hebben, waardoor het moeilijk wordt al de tekst en muziek uit het hoofd te leren. Voor professionele koren is een groot repertoire vereist en is de muziek wel eens vrij complex.