Omdat mensen die naar top-40-muziek luisteren zich in het algemeen niet druk maken om de teksten. Als het maar lekker/makkelijk klinkt en mee te zingen is. Ook als je dronken bent inderdaad. Een groot deel van de wereldbevolking luistert muziek voor ontspanning en/of dansbaarheid...

Voor de kleinere groep mensen die diepgang in de teksten en een bepaalde kwaliteit van muziek belangrijker vinden, is er andere dan top-40-muziek - en gelukkig kan iedereen naar de muziek luisteren waar hij of zij zich het prettigst bij voelt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Omdat diegenen die die muziek kopen, waardoor het in de top 40 komt, van debiele teksten houden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat is nooit anders geweest als nu, alleen vroeger toen ik jong was werd het niet zo uitgebreid in beelden op televisie ondersteund.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat in de top 40 komt wat de meeste mensen luisteren, en de meeste mensen een IQ hebben van gemiddeld slechts 100.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat er gezocht wordt naar teksten die veel mensen aanspreken en ook nog eens teksten die makkelijk begrepen worden.

Veelal is muziek ter ontspanning en als je continue moet opletten wat er nu eigenlijk gezongen wordt, haak je sneller af.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Zie het antwoord van Ruud...
Juist!

Formulemuziek, gemaakt door een of ander producer of een populaire band die een succesformule heeft gevonden. De muziekale equivalent van een productielijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een hit schrijven kent een paar simpele regels. Een ervan is dat de tekst makkelijk te onthouden moet zijn, zodat het makkelijk mee te zingen valt door veel mensen. En ja, dat die soms niet getuigen van enige diepgang, dat is waar. Maar er zijn evenzogoed hits die wél een beetje zinnige tekst bevatten.
Punt is gewoon om een pakkend refrein te verzinnen.
Let maar eens op: van de meeste hits kennen de mensen alleen het refrein!
Zelf speel ik in een metalband (bas) en schrijf ook teksten. Ik hou de refreinen inderdaad simpel en lekker in het gehoorliggend. Bij optredens merk ik dan al snel dat mensen het snel meezingen, ondanks dat ze het nummer nog nooit eerder hebben gehoord.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
omdat mensen ook debiel zijn, zie je de connectie? ;)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Omdat de muziek primeert en goede tekstschrijvers voor muziek in het nederlands bijna niet te vinden zijn.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Muziek wordt gedraaid op feesten waar veel gezopen, gesnoven, gerookt en gespoten word...... wat kan de tekst je dan nog schelen?