Kan je basgitaar op een elektrische gitaarversterker aansluiten?

Ik speel nu al een tijdje(half jaar) basgitaar, maar ik speel niet op een basversterker, ik speel op een gewone gitaarversterker. Ik speel elke dag en heb niets raars gemerkt van mijn gitaarversterker. Heb overigens wel de 'bass' setting op de gitaarversterker op maximum staan, dan klinkt het best goed vind ik zelf.

Mijn drie redenen om op een gitaarversterker te spelen:

1. Ingebouwde effecten bij gitaarversterkers vind ik mooier en beter dan basgitaar effecten. Zie de Roland Cube gitaarversterker bijvoorbeeld, daar zitten al metal effecten op (distortion bijv.). Bij basversterkers heb je dit niet ingebouwd.

2. Het is goedkoper. Basversterkers kosten raar genoeg meer geld dan gewone gitaarversterkers.

3. Ik merk zelf weinig van het geluid.

Wat ik wil weten is, waarom zou ik dit niet doen? Waarom word er toch vaak geadviseerd op een basversterker te nemen i.p.v. een gitaarversterker?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
11.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoek, en gij zult vinden:
http://www.goeievraag.nl/vraag/entertainment-muziek/muziek/basgitaar-aansluiten-elektrische-versterker.74733
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat specifiek om een gitaarversterker bij mij. Niet om een algemene versterker.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar de antwoorden gaan over een gitaar "elektrisch"(zijn er anderen?) versterker.

Het beste antwoord

Basgitaar spelen op je gitaar versterker kan zeker wel. Zolang je maar uitkijkt dat je je volume niet te hoog zet. Doordat het frequentie bereik van een basgitaar veel lager is dan dat van een gitaar, kan je met een te hoog volume je speaker opblazen.

Waarom mensen je aanraden een basversterker te halen? Puur voor de sound. Een basversterker gaat veel beter om met de lage tonen, en zorgt voor een diepere sound.

Ikzelf speel ook bas. maar gebruik mijn basversterker nooit in huis. Dit gaat toch veel te hard. Thuis gebruik ik mijn vox vt50 gitaar versterker.Nogmaals: zolang je het volume laag houd, geen probleem.