Klopt het dat het Engelse lied 'Auld long Syne' dezelfde melodie heeft als het Nederlandse lied 'Wij houden van Oranje'?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
13K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Het antwoord is al gegeven maar ik wil benadrukken dat het dus om een SCHOTS origeneel gaat. Het is dus NIET Engels!

Antwoorden (3)

Nee, "Wij houden van Oranje" heeft dezelfde melodie als "Auld long Syne"
Laatstgenoemde bestaat namelijk al veel langer.

Toegevoegd na 50 seconden:
Auld Long Syne moet uiteraard Auld Lang Syne zijn.

"In het Nederlands is het bekend geworden als Ik zeg u geen vaarwel mijn vriend. In Nederland is het ook bekend als melodie van het refrein van voetballied Wij houden van Oranje."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Auld_Lang_Syne
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Elke keer verbaas ik me weer dat er een min gegeven wordt voor een goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ach ja.. ik kijk er niet eens meer van op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus van mij een +1
:)
Antoni
11 jaar geleden
Misschien vindt er iemand, dat het niet uitmaakt welk lied langer bestaat. Als twee liederen dezelfde melodie hebben, dan, ja, dan hebben ze dezelfde melodie. Dat feit is niet afhankelijk van de tijdstippen waarop die liederen zijn ontstaan. Als je deze redenering volgt, is het antwoord dus "Ja." en niet "Nee." Het duimpje omlaag is overigens niet van mij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteraard kan iemand dat vinden, maar zoals deze vraag gesteld was, leek het alsof vraagsteller ervanuit ging dat Wij houden van oranje" het origineel is.
Het André Hazes lied "Wij houden van Oranje" is inderdaad gebaseerd op de melodie van "Auld lang syne". Let op de spelling: niet "long" maar "lang".
De betekenis van die woorden is "lang geleden".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is haast een beetje Nederlands.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat werd mij op de middelbare school ook door de leraar Engels verteld.
De tekst van "Auld lang syne", het Schotse nieuwjaarslied, werd in 1788 geschreven door Robert Burns. En hij zette het op de melodie van een - toen al - oud Schots volksliedje. Hoe oud die melodie is weten we feitelijk niet, het is een zogeheten original.

In 1988, tweehonderd jaar later dus, nam volkszanger André Hazes samen met het EK voetbal-winnende Nederlands Elftal de single "Wij houden van Oranje" op. Het refrein gebaseerd op de melodie van Auld Lang Syne. De muziek van de coupletten werd gecomponeerd door Hans van Hemert.

Het antwoord op de vraag is daarom dat er alleen wat betreft het refrein overeenkomst is.
Amadea