Welke liedjes zijn allemaal over de Koude Oorlog geschreven?

Het gaat mij vooral om de liedjes van de oorlog die zich in Duitsland afspeelde.

Toegevoegd na 23 uur:
Heel erg bedankt! Meer zijn altijd welkom: Kennen jullie ook nog russische protest liederen. Dit heb ik ook al gezocht maar het is erg moeilijk. Misschien kunnen jullie mij helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
11.1K

Het beste antwoord

pink floyd the wall

http://www.youtube.com/watch?v=fvPpAPIIZyo

en

http://www.nrc.nl/wereld/2006/06/27/herfsttij-der-koude-oorlog-mijn-top-vijf/

5) Klein Orkest – Over de Muur. Helaas geen video, slechts die hemeltergende tekst: ‘Alleen de vogels vliegen van Oost- naar West-Berlijn..omdat ze soms in het oosten, soms ook in het westen willen zijn’. Dat je op de Kurfürstendam van ‘porno en peepshow’ kon genieten, was voor het Klein Orkest minstens zo erg als een kogel in je rug van een Oost-Duitse VoPo terwijl je over de Muur klauterde. Hier vindt u een soundfile van een couplet.

4) London Calling – The Clash. Kleinburgerlijke tevredenheid met helse toekomstvisioenen aan de kaak gesteld: de tijdgeest werd nooit beter samengevat. Door dit liedje ging je dus betogen tegen kruisraketten.

3) Nikita – Elton John. ‘Hey Nikita is it cold/In your little corner of the world’. Wekenlang op nummer 1. Adembemend ironische video, waarin de geridderde relnicht Elton John bij de Muur avances maakt naar een VROUWELIJKE Sovjet-grenswacht. En dan ook nog teleurgesteld doen als zij opzij wordt geschoven door een bink met staalgrijze ogen en een kaak als een strijkijzer.

2) Sting – Russians. Zonder twijfel – gaap – de meest intelligente tekst in die tijd over de Koude Oorlog geschreven. Een college bijna. Snurk.

1) Frankie goes to Hollywood – Two Tribes. Mijn favoriet. Heerlijke plaat, prachtige video. Wrestlemania met in de hoofdrollen Ronald Reagan en de te jong gestorven partijleider Konstantin Tsjernenko.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
The Wall van Pink Floyd gaat echt niet over de koude oorlog ;-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
omdat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Menno: het gaat om een psychisch muurtje dat iemand om zichzelf bouwt.

Andere antwoorden (5)

Het Klein Orkest: Over de muur

Toegevoegd na 35 minuten:
Die Prinzen - Es war nicht alles schlecht

http://www.youtube.com/watch?v=IddkiZxry_I&ob=av2e
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wind of change - Scorpions
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Child in time - Deep Purple, kijk maar op wikipedia
11 jaar geleden
De bom - Doe Maar

(Speelt niet in Duitsland, maar toch een echt wel een typisch "koude oorlog" liedje)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Naast de hierboven beschreven nummers (voornamelijk over de muur) zijn er nog tal van indirecte nummers over de koude oorlog. Denk aan de 'doomsday clock'. Dit is een klok dat is gestart ten tijde van de koude oorlog, en deze geeft het aantal minuten voor 12 (midnight) aan. Hoe dichter bij de midnight, hoe groter de dreiging dat er een nucleaire oorlog van start gaat.

En ook hier zijn veel nummers van gemaakt onder andere:
2 Minutes to Midnight, Iron Maiden

Zie de bron naar nog veel meer referenties.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik heb nog een fantastische link gevonden met bergen muziek over de koude oorlog:
http://www.inthe80s.com/coldwar.shtml

Toegevoegd na 7 minuten:
Voor Sovjet liedjes uit de koude oorlog heb ik ook wat gevonden. (zie bron nr.3 en 4 ). Als je de russische teksten kopieerd naar Youtube, dan vind je wel een hoop.